شش فعالیت ساده برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان

Saturday، ۳ Ordibehesht ۱۴۰۱

نوپایان، موجودات کوچک و دوست‌ داشتنی هستند که عطش سیری ناپذیری برای دانستن و استقلال دارند. اگر با یک نوپا زندگی می‌کنید حتما این جملات را زیاد شنیده‌اید: «من می‌تونم انجامش بدم!» یا «بذار خودم انجامش بدم!». به جای هر نوع بازخورد بدی نسبت به این جملات، سعی کنید با آغوش باز پذیرای آنها باشید. به کوچولویتان کمک کنید تا بر ذره ذره اطلاعات و الهام بخش‌هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد تسلط پیدا کند و بیشتر یاد بگیرد (و مهارت‌های ارزشمندی را بیاموزد که به زودی زندگی خودتان را آسان‌تر می‌کند!)

شما می‌توانید با کنجکاوی و اشتیاق ذانتی کودکتان همراه شوید و در این سفر ماجراجویانه، این ۶ فعالیت ساده و سرگرم‌کننده را به او یاد بدهید.

۱- حروف همه جا وجود دارند، سعی کن از اونها استفاده ببری!

بچه‌ها عاشق خواندن شعر حروف الفبا هستند. سعی کنید از این علاقه‌ی ذاتی استفاده کنید و با آنها در رابطه با صدای هر کدام از حروف صحبت کنید. حرف اول اسم خودشان را مثال بزنید و صدای آوایی آن را بگویید. حالا همین کار را با کلمه "مامان" و "بابا" هم تکرار کنید. یا می توانید از یک پازل حروف الفبا برای توضیح دادن صدای حروف استفاده کنید. این فعالیت‌ها، کارهای ساده‌ای برای معرفی خواندن به بچه‌ها هستند. به علاوه اینکه همیشه و همه جا فرصت آموزش دادن حروف وجود دارد.

۲- این عددها رو هم بشمار!

بچه‌ها به همان سرعتی که حروف را یاد گرفتند، اعداد را هم یاد می‌گیرند. این تجربه را با انجام بازی‌هایی که نیاز به شمارش اعداد داشته باشند، توسعه دهید. آیا کودکتان تعداد قطعه‌های پرتقالی که به عنوان عصرانه به او می‌دهید و یا تعداد افرادی که سر میز شام نشسته‌اند را می‌شمارد؟ این کار نه تنها باعث می‌شود که اعداد را یاد بگیرند، بلکه به جذابیت میز غذا هم کمک می‌کند!

۳- منم میخوام آهنگ بزنم!

زمانی که می‌خواهید با یک وسیله، مثلا پیانوی اسباب‌بازی، بازی کنید و آهنگی بزنید، کودک نوپای شما تمایل دارد چند ثانیه‌ای پیش از آنکه به سراغ وسیله‌ی دیگری برود، چند ضربه محکم روی پیانو بزند! با نواختن یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌شان، به آنها کمک کنید که ارزش موسیقی را بدانند. همچنین می‌توانید مفاهیم و اصطلاحات موسیقی را هم به آنها معرفی کنید (مثلا شمارش ضرب‌ها در موسیقی) و یک کنسرت کوچک برگزار کنید. به زودی رهبر اکستر کوچولوی شما می‌تواند مدت زمان بیشتری بنشیند و از موسیقی لذت ببرد.

۴- بیا کاردستی درست کنیم

چه کسی علاقه‌ای به انجام کارهای هنری ندارد؟ این یک روش فوق‌العاده برای ابراز خلاقیت کودکان است، مخصوصا برای کوچکترها. زمانی که می‌خواهید مواد خام برای درست کردن کاردستی را به بچه‌ها معرفی کنید، به ظاهر جعبه‌ای که درست خواهند کرد  فکر کنید.

برای کمک به خلاقیت بچه‌ها، سعی کنید مجموعه‌ای از وسایل عجیب و غریب را در اختیارشان قرار دهید، و آنها را تشویق کنید هرطور که دوست دارند از آنها استفاده کنند. باید بدانید که شما با یک موجود آوانگارد و پیشروی کوچک زندگی می‌کنید.

کوچولوی شما ممکن است کلاژی از صفحه‌های فوم یا نمد، قطعات پازل چسب زده شده یا لوبیای خشک‌ شده بر روی کاغذ درست کند. آنها می‌توانند از هرچیزی مانند توپک‌های پارچه‌ای و یا تکه‌های کاغذ برای درست کردن کاردستی‌شان استفاده کنند. حتی می‌توان یک سری از وسایل را از بیرون از خانه آورد (سعی کنید از تکه شاخه‌های کوچک، علف، برگ و گل استفاده کنید) و آنها را تشویق کنید تا یک منظره طبیعی، بنا به سلیقه‌ی خودش درست کند.

کار کردن با طیف متنوعی از موار اولیه به کودکان اجاره می دهد بیشتر در دنیای خلاقانه‌ی خود جستجو کنند.

۵- سعی کنید با هم غذا درست کنید

کودکان نوپا عاشق غذا درست کردن هستند! این باعث می‌شود احساس افتخار کنند که خودشان در درست کردن غذایشان نقش داشته‌اند. آماده کردن میان‌ وعده‌ها روشی ساده برای اجازه دادن به آنها، در کشف استقلال خودشان است. اجازه دهید برای مثال با یک چاقوی کَره بُری موز را قطعه قطعه کنند. آنها همچنین می‌توانند نارنگی و تخم‌مرغ را پوست بگیرند. می‌توانید به آنها کمک کنید تا به وسیله‌ی آب مرکبات گیری دستی، برای خودشان آب پرتقال آماده کنند.

۶- گردگیری کنید و خوش بگذرانید!

بله! یک کودک دو ساله می‌تواند در گردگیری کردن به شما کمک کند. در واقع، آنها عاشق این کار هستند! هرچقدر که فعالیت ساده‌تر باشد و با سن کودک تناسب داشته باشد، نوپایان وقتی که در کار خانه به شما کمک می‌کنند، بیشتر احساس غرور می‌کنند. بعضی از فعالیت‌های ساده عبارتند از: تا کردن لباس‌هاس شسته شده، گردگیری میز و صندلی‌ها به کمک ابر و دستمال. بچه‌ها با این فعالیت‌ها قبول می‌کنند که به شما کمک کنند! تمام آنچه که شما به آن نیاز دارید کمی صبر و حوصله است. (درسته! ممکنه صبر و حوصله‌ی زیادی نیاز باشه!!) اما در طولانی مدت به موفقیت هردوی شما کمک می‌کند.