برای شروع مهدکودک فرزندانمان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

Friday، ۲۲ Esfand ۱۳۹۹

مثل هر کاری که ما برای بار اول آن را انجام می دهیم برای شروع دوره ی مهدکودک فرزندان خود نیز نیاز داریم چند مسئله را در نظر بگیریم. این مسائل چه چیزهایی هستند؛ با هم مرور کنیم:

رفت و آمد برای مهدکودک

مسلماً هر مهدکودکی یک سری اولویت های زمانی برای پذیرش کودکان دارد؛ شما باید برنامه ی خود مطابق با آن اولویت های تنظیم کنید؛ همچنین شما باید زمانبندی مشخصی برای آوردن یا برگرداندن کودک خود داشته باشید؛ معمولاً اگر شخص دیگری مسئولیت تحویل کودک شما را دارد نیز باید او را به مسئولین مهدکودک معرفی کنید.

آلرژی یا آسم

اگر فرزند شما مبتلا به آسم یا آلرژی باشد، مسئولین مهدکودک باید از این موضوع آگاه و برنامه ی داروئی کودک شما در اختیار داشته باشند.
باید توجه داشت که اگر فرزند شما نسبت به ماده ی غذایی خاصی حساسیت دارد مدرسه باید از آن کاملاً آگاه باشد تا بتواند نیازهای تغذیه ای فرزند شما براساس آن آماده نمایند.

لباس مخصوص کودک

لباس راحت و مناسب هر فصل، می تواند برای کودکان بهتر باشد؛ خوب است با احتمال کثیف شدن لباس فرزند خود، تعدادی لباس جایگزین را نیز به مسئولین یا مربیان مهدکودک تحویل دهید. کفش راحت و جلوبسته می تواند برای دویدن و راحت حرکت کردن مناسب تر باشد.

برنامه های آموزشی

شما این حق را دارید که بدانید برنامه های آموزشی و تربیتی فرزندان شما به چه شکلی است، معمولاً مهدکودک ها اطلاعات آموزشی خود را در کتابچه های معرفی دوره، سایت و شبکه های مجازی قرار می دهند؛در عین حال شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مربیان صحبت کنیدو از وضیعت آموزشی فرزند خود در مهدکودک مطلع شوید.

هزینه ها

مسلماً هر مهدکودکی برای خدمات خود مجموعه ای از هزینه هایی را درنظر گرفته است؛ ضروری است با توجه به نیازهای خود از میزان این هزینه مطلع باشید. هم چنین خوب است بدانید این هزینه ها برای چه خدماتی دریافت می شوند و در مجموع چقدر ممکن است در آینده بر این هزینه ها افزوده یا کاسته شود.

تعذیه

مهم است هر کدام از والدین نسبت به برنامه ی غذایی فرزند خود حساس باشند؛ قطعاً هم همین گونه است. به عنوان مثال به دلیل بیماری های آلرژی در کودکان، بسیاری از مهدکودک ها از به اشتراک گذاری غذاها در بین کودکان جلوگیری می کنند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله ی ۱۰ نکته برای حفظ سلامت دانش آموزان را مطالعه کنید.

حضور والدین

تعامل با مهدکودک می تواند شما را به درک بهتری از وضعیت مهدکودک و رابطه ی بین مربیان و والدین برساند؛ احتمالاً همه ی مهدکودک ها باید برنامه های مجزایی برای فعالیت های حضوری والدین نیز فراهم کنند؛ مثلاً جلسات ماهیانه، دوره های والد و کودک؛ شرکت در بازی هایی با حضور پدران یا مادران و... .

قوانین و مشکلات

بسیاری از مواقع باید اجازه بدهیم که همه چیز آرام و گام به گام پیش رود؛ اگرچه تا حد زیادی وقوع مشکلات، طبیعی و اجتناب ناپذیر هستند اما باید توجه داشت که قبل از ثبت نام در هر مهدکودکی، باید با قوانین آن به خوبی آشنا شد؛ به عنوان مثال اگر مشکلی جسمانی برای فرزند شما پیش آمد چه باید کرد؟ یا اگر کودک برای مدت زیادی در مهدکودک ماند چه قوانینی وجود دارد تا از او نگهداری شود؟ یا آیا مربی یا مربیان خاصی برای هر دوره وجود دارند؟ و... .

قوانین ایمنی

مهم ترین قوانین ایمنی که باید آن را در نظر بگیرید شامل:

  • افرادی هستند که مسئولیت کنترل و هدایت بچه ها را برعهده دارند.
  • محوطه بازی و هر فعالیت دیگر برای کودکان باید مشخص باشد.
  • قوانین مربوط به پارک خودرو در محدوده نزدیک به مهدکودک چگونه است؟
  • موارد اضطراری در نگهداری و آموزش کودکان در مهدکودک چگونه تعریف می شوند؟

بیماری یا وضعیت خاص مریضی

اگر فرزند شما دچار بیماری خاصی شده است (بیماری هایی که مدت زمان خاصی دارند؛ مثل سردردهای شدید یا شکستگی پا و...) خوب است در دوران مهدکودک او را در خانه نگه دارید، اگر بیماری کودک شما واگیردار است بسیار توصیه می شود او در منزل بماند یا برای ورود به مدرسه موارد ایمنی و بهداشتی را به خوبی رعایت کنید.

آفتاب و خطرات آن

بسیاری نمی دانند که آفتاب برای مدت طولانی برای کودکان زیاد هم خوب نیست؛ چتر، کلاه پهن و لبه دار می تواند کودک شما را از نور آفتاب مستقیم و بلندمدت محافظت کند. کرم های ضدآفتاب راه حل مناسب دیگری هستند که در بازی های هوازی بسیار به کار می آیند.

استفاده از سرویس بهداشتی

استفاده از سرویس بهداشتی توسط کودک برای خیلی از والدین دغدغه ی بزرگی است؛ چند راهکار می تواند به شما کمک کند:

  • از شلوار کش دار برای زمان های حضور در مهدکودک استفاده کنید.
  • اگر شلوار کودک شما دارای زیپ یا شبیه آن است حتماً نحوه ی استفاده از آن را به کودک خود آموزش دهید.
  • در مواقع اضطراری بد نیست چند دست لباس جایگزین داشته باشید.

اسباب بازی

این نکته بدیهی است که اسباب بازی های مهد کودک باید بی خطر باشند؛ اما بسیاری از مهدکودک ها از آوردن اسباب بازی های شخصی کودک جلوگیری می کنند؛ شما می توانید در این زمینه با مسئولین مهدکودک صحبت کنید تا در صورت عدم آسیب رسانی به دیگران، کودک شما اسباب بازی یا عروسک موردعلاقه اش و ... را نیز به مهدکودک بیاورد.

منبع مورداستفاده:

https://raisingchildren.net.au/preschoolers/play-learning/preschool/settling-in-at-preschool