بازی‌هایی برای خانه: تقویت مهارت دست‌ورزی (+ویدئو)

Friday، ۲۲ Esfand ۱۳۹۹

مهارت دست‌ورزی در مداد دست گرفتن، بستن بند کفش، گره زدن، و هر کار ظریف دیگری که با انگشتان دست خود انجام می‌دهیم دخیل است. این روزها که بیشتر در خانه هستیم، فرصتی است تا این مهارت را از طریق بازی‌های سرگرم‌کننده تقویت کنیم.

۱. قاصدک آرزوها

برای این کار از کاردستی قاصدک شروع می‌کنیم، که ترکیبی از نقاشی، خمیربازی و کار با گوش‌پاک‌کن است. در این ویدئوی زیر یک قاصدک گوش‌پاک‌کنی درست می‌کنیم:

۲. سازه‌های نخودی

اگر فرزند شما هم به ساختن اشکال علاقه‌مند است، مثلاً لگوبازی را دوست دارد، یک بازی خلاقانه برای تقویت پردازش دیداری-فضایی، و همچنین مهارت دست‌ورزی او داریم. در این بازی با استفاده از نخودهای آب‌پز و خلال دندان، یک سازه‌ی بزرگ می‌سازیم! سازه‌ی ما را ببینید، و بعد با ایده‌های خودتان سازه‌های جدیدی با نخود‌ها خلق کنید:

۳. نقاشی با رنگ انگشتی

تا حالا در خانه‌ی خودتان رنگ انگشتی ساخته‌اید؟ نه؟! بیایید الان با هم امتحانش کنیم. بعد از ساختن رنگ انگشتی، می‌تواند با آن اشکال مختلف را چاپ کنید یا با انگشت نقاشی بکشید. هر دوی این کارها مهارت‌های حرکتی ظریف فرزندتان را تقویت می‌کند. در ویدئوی زیر یاد می‌گیریم چطور رنگ انگشتی بسازیم، و سپس چاپ کردن و نقاشی کردن با آن را امتحان می‌کنیم:

۴. ساخت خمیر

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف (دست‌ورزی)، خمیربازی است. بیایید خمیربازی را هم مثل رنگ‌انگشتی از مرحله‌ی ساخت خمیر با هم یاد بگیریم. انگشتان دست فرزند شما، از مرحله‌ی ساخت تا بازی، درگیر هستند و تقویت می‌شوند:

۵. پازل لگویی

بعضی از بچه‌ها هم عاشق لگوبازی هستند. اگر فرزند شما هم لگو را دوست دارد، این بازی را امتحان کنید. ابتدا با قیچی کردن انگشتان خود را تقویت می‌کنیم، بعد سراغ لگوها می‌رویم، چون چفت کردن لگوها هم کار دشواری است، این فعالیت نیز برای انگشتان ما مفید است:

تقویت مهارت‌ دست‌ورزی در دوره‌های آموزشی همپای کودک

این چند بازی، نمونه‌ای از فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای بودند که می‌توانند مهارت‌های حرکتی ظریف فرزند شما را تقویت کنند. مهارت دست‌ورزی، تنها یکی از مهارت‌هایی است که در دوره‌های آموزشی مؤسسه‌ی همپای کودک نیز تقویت می‌شود. روش ما در دوره‌های آموزشی نیز همراه با بازی و سرگرمی است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد دوره‌های ما بدانید، با ما تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام بگذارید.