خواب کودک نوپا

Thursday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۹

از زمانی که کودک شما دو ساله است ممکن است ۹ تا ۱۳ ساعت در شبانه‌روز بخوابد. بسیاری از کودکان نوپا در این سن هنوز نیاز به چرت زدن دارند و یک چرت دو ساعته برایشان عادیست. در زمان خواب شب، کودک احتمالا با روند معمولی به رختخواب رفتن آشنا شده‌ است. او می‌داند در ساعت مشخصی لباس خواب می‌پوشد، به داستان گوش می‌دهد و پتو و اسباب‌بازی یا عروسک مورد‌ علاقه‌اش را به رختخواب می‌برد.

برخی کودکان حتی با داشتن روند معمولی خواب شبانه در مقابل آن مقاومت می‌کنند. اگر در گهواره باشند و ترکشان کنید گریه می‌کنند و از جایشان بلند می‌شوند تا دنبال پدرو مادر بگردند. اگر در تختخواب می‌خوابند دوباره و چندباره بلند می‌شوند و اصرار می‌کنند که خسته نیستند (حتی اگر شدیدا خسته باشند) و دلشان می‌خواهد در کاری که دیگران در خانه انجام می‌دهند شریک باشند.

برای اینکه به چنین کودکی حس استقلال را بدهیدُ به او اجازه دهید در زمان خواب تا حد امکان اجازه انتخاب داشته باشد. به‌طور مثال، کدام پیژامه را بپوشد یا کدام داستان را دوست دارد بشنود. همچنین یک چراغ‌خواب را روشن بگذارید و اجازه دهید با شیئی که احساس امنیت می‌کند بخوابد تا اضطراب جدایی او کاهش یابد. اگر هنوز بعد از اینکه ترکش می‌کنید گریه می‌کند پیش از اینکه به اتاق بروید تا دوباره آرامش کنید، چندین دقیقه به او فرصت دهید (به‌طور مثال ۱۰ دقیقه) تا به تنهایی آرام شود، سپس چند دقیقه دیگر، ترکش کنید و همین کار را دوباره انجام دهید. او را سرزنش نکنید اما در عین حال با شیر دادن یا ماندن در کنار او به رفتارش دامن نزنید.

کابوس

زمانی که کابوس کودک را از خواب بیدار می‌کند بهترین واکنش در آغوش گرفتن و آرام کردن اوست. اجازه دهید اگر می‌تواند خوابش را برایتان تعریف کند. تا زمانی که به اندازه کافی برای خوبیدن آرام شد کنارش بمانید. کودک شما زمانی که اضطراب و استرس دارد بیشتر کابوس می‌بیند. اگر اغلب خواب بد می‌بیند سعی کنید برای کاهش اضطراب او عامل نگرانیش را تشخیص دهید. به‌طور مثال، اگر طی دوره‌ی آموزش توالت رفتن کابوس می‌بیند، اصرار مبنی بر استفاده از صندلی مخصوص توالت یا لگن را کمتر کنید.

همچنین در مورد مسائلی که ممکن است او را آزار دهد (تا حدی که می‌توان) با او صحبت کنید. مقداری از اضطراب او ممکن است به جدایی از شما، زمان سپری شده در مهد کودک یا تغییرات داخل خانه مربوط باشد. صحبت کردن می‌تواند مانع این احساسات پر استرس شود. اگر کودک شما تلویزیون می‌بیند، برای جلوگیری از کابوس شبانه برنامه‌ها را با دقت انتخاب کنید. حتی برنامه‌هایی که مناسب هستند ممکن است تصاویری داشته باشند که او را بترساند.

در زمان خواب شب، کودک را در حالت ذهنی مناسب برای خواب قرار دهید و به آرامی با او بازی کنید یا یک داستان زیبا برایش بخوانید. موسیقی ‌آرامش‌بخش در آرام کردن او برای خواب موثر است و اگر بیدار شود چراغ خواب به او احساس اطمینان می‌دهد.

انتقال به تختخواب

زمانی که قد کودکتان به ۸۹ سانتی‌متر رسید دیگر از گهواره استفاده نکنید و او را در تخت بخوابانید. انتقال به تختخواب بزرگ می‌تواند به دو دلیل مشکل باشد؛ اول اینکه قبلا کودک با کمک دیواره‌های گهواره خود را روی تشک نگه می‌داشت. بهتر است در ابتدا تشکی کوچک (مثل تشک گهواره) را روی زمین بگذارید و او را روی آن بخوابانید زیرا به هر حال او اگر روی تشک تختش هم باشد، خواهد غلتید. بنابراین بهتر است روی تشکی که روی زمین است، بغلتد.

در طول زمان می‌توانید به جای تشک گهواره از یک تشک بزرگتر استفاده کنید و یا اگر دوست دارید یک شکل چهارچوب اطراف تشک دست کنید و پس از مدتی این تشک را بر روی تخت منتقل کنید. شما می‌توانید از تخت مخصوص کودکان و سپس از تخت بزرگ استفاده کنید. دومین مشکل انتقال به تخت، نگه داشتن او در آن است. می‌توانید از گاردریل برای امنیت او استفاده کنید. حداقل باید اتاق او را محافظت کنید؛ به‌طور مثال درب اتاقش باید محافظ داشته باشد تا در طول شب داخل خانه پرسه نزند.

تهیه شده از کتاب "مراقبت از کودک از تولد تا ۵ سالگی"