آموزش جنسی و اصول آن

Thursday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۹

اصول کلی آموزش جنسی

- در ارائه‌ی اطلاعات جنسی به کودکان و نیز ایجاد شرایط مناسب برای تربیت جنسی، دستورالعمل‌های کلی را باید در نظر گرفت.

- به سوالات و کنجکاوی‌های جنسی کودک باید متناسب با سن و میزان درک وی پاسخ داد و ویژگی‌های عاطفی و روانی او را در نظر گرفت.

- آموزش‌های خود را بر اساس اداب و رسوم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، به گونه‌ای به کودک انتقال دهید که او دچار تناقض نشود و بهداشت روانی‌اش لطمه نبیند. فرزندتان را با زندگی و ارزش‌های واقعی آشنا کنید و از خرافات دوری کنید.

اهمیت ایجاد صمیمیت

- محیطی امن و آرام ایجاد کنید که در کمال راحتی و صمیمیت به سوالات کودکان پاسخ مناسب داده شود. سعی کنید صحبت هنگام در مورد مسائل جنسی، خوشرو و راحت باشید و از ایجاد جوی تهدیدکننده و یا احساس شرمساری و خجالت اجتناب کنید. فارغ از هرگونه قضاوت باشید.

- به هیچ عنوان در مقابل سوالات و رفتارهای جنسی کودک از کلماتی که بار منفی دارد (بد است، زشت است، گناه دارد، کثیف است) استفاده نکنید، زیرا احساس شرم و گناه به کودک منتقل می‌شود و این مساله در مسائل جنسی بزرگسالی‌اش، یعنی برقراری یک رابطه‌ی خوب و درست با همسرش تاثیر می‌گذارد.

- کودک تا قبل از سن ۱۲ سالگی به تفکر انتزاعی دست نیافته است، بنابراین صحبت‌ها و پاسخ‌های شما باید عینی و ساده باشد تا کودک آنها را درک کند. سعی کنید برای توضیح مسائل از مطالب و منابع ملموس مثل عکس و فیلم زندگی حیوانات استفاده کنید.

- برای توضیح مطالب سعی کنید از همان اصطلاحاتی استفاده کنید که کودک با آن آشناست. همچنین از افراط و تفریط بپرهیزید و توضیح اضافه ندهید.

- همواره اطلاعاتی که به کودک می‌دهید باید درست، صادقانه، ساده و روشن باشد اما گفتن حقیقت به منزله‌ی گفتن تمام حقایق به صورت یک‌جا نیست، بلکه متناسب با سن و میزان فهم کودک و با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی باید نکات لازم را به کودکان و نوجوانان به صورت تدریجی یادآور شد.

آموزش جنسی را چه کسانی باید ارائه دهند؟

آموزش مسایل جنسی می‌تواند در خانه و مدرسه صورت پذیرد. در واقع اگر این آموزش با هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه انجام شود، نتیجه‌ی بهتر و سریع تری حاصل می گردد. لازم است این آموزش‌ها به گونه‌ای داده شود که کم‌ترین عوارض سوء را داشته باشد.

والدینی که تصمیم آموزش جنسی به فرزندان خود را دارند، باید زمینه‌ی دانش کافی درباره‌ی مسایل جنسی را همانند یک مربی خوب و ماهر داشته باشند.

والدینی که تصمیم ندارند مربی آموزش جنسی به فرزندان خود باشند یا تمایل ندارند که در مدارس، فرزندشان درباره‌ی مسایل جنسی آموزش ببیند، اصولا از این هراس دارند که این آموزش‌ها بی‌قیدی در امور جنسی را در کودکان رواج دهد. مدیران و معلمان، والدین را مانعی عمده در اجرای برنامه‌های رسمی آموزش جنسی در مدارس می‌دانند و احساس می‌کنند والدین عموما هنگام صحبت راجع به آموزش مسایل جنسی فرزندشان، احساس ناراحتی می‌کنند.

بهترین مربیان آموزش جنسی به کودک، والدین او هستند. زیرا کودک همواره باید احساس کند که والدین در هر زمانی برای پاسخگویی در کنار او هستند. با آموزش کودک توسط والدین احساس صمیمیت و اعتماد بین کودک و والدین افزایش می یابد و کودک می تواند به راحتی مسایل و سؤالات خود را با والدین مطرح کند. در راستای رسیدن به این هدف، پدران باید آموزش پسران و مادران آموزش دختران را بر عهده بگیرند. اما در شرایطی که یکی از والدین آمادگی این کار را ندارد، بهتر است والدی که در پاسخ دادن به پرسش های کودکان آگاه تر است، بار این مسئولیت را بدون ملاحظه‌ی جنسیت، بر دوش بگیرد.

مناسب‌ترین سن برای آغاز آموزش جنسی به کودکان

اغلب والدین فکر می‌کنند که می‌توان از حدود سن ۶ سالگی گفت وگو با کودکان را در مورد مسایل جنسی آغاز کرد. همچنین برخی از والدین معتقدند که بهتر است در سنین نزدیک به بلوغ فرزندشان را از مسایل جنسی آگاه کنند. والدینی هم هستند که معتقدند به هیچ وجه لازم نیست با بچه ها در مورد مسایل جنسی صحبت کرد.

گرچه بعضی از افراد عقیده دارند که تربیت جنسی باید از دوران بلوغ شروع شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد توجه به امور جنسی و موضوعات مربوط به آن از کودکی آغاز می‌شود. مطالعات وسیع روان‌شناختی نشان می‌دهد تربیت جنسی، از سنین اولیه‌ی کودکی لازم است. مسایل جنسی برای نوجوانان در سنین بلوغ پیچیده نیست و آنان کمتر به اطلاعات مفید نیازمندند، چون نوجوانان در سالهای قبل، از راه‌های مختلف اطلاعات جنسی خود را به دست آورده‌اند، ولی این امر برای کودکان ضروری است.

در حقیقت شما می‌توانید با فرزندتان در هر سنی که باشد، متناسب با سن او آموزش جنسی را آغاز کنید.

تربیت کودک از نخستین روز تولد شروع می شود، ولی آموزش رسمی از حدود ۳ سالگی که کلام در کودک شکل گرفته است، آغاز می شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. . و در هر مرحله، آموزش ویژگی خود را دارد و باید درک و فهم کودک و ویژگی های عاطفی او در نظر گرفته شود تا موجب بیداری جنسی کودک نشویم، توجه داشته باشید که اگر کودک با قابلیت آشنایی با مسایل جنسی به دنیا آمده، پس آمادگی پذیرش اطلاعات در مورد مسایل جنسی را نیز دارد، پس لازم است این مسایل را به آنها آموزش دهیم.

این مطلب از کتاب "آموزش مسائل جنسی به کودک و نوجوان"، نوشته‌ی دکتر تبریزی و دکتر ترابی تهیه شده است.
برای خریدی اینترنتی این کتاب، اینجا کلیک کنید.