فعالیت‌های مهم برای کودک شما

Thursday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۹

آیا برای چند فعالیت سرگرم‌کننده و جالب که به باهوش‌تر شدن کودکتان کمک می‌کند آماده هستید؟ بین سنین 6 تا 12 ماه می‌توانید از کودکتان انتظار داشته باشید که چیزهای زیادی یاد گرفته باشد و برای مشارکت در یک سری از فعالیت‌ها با شما، مشتاق باشد. سعی کنید در بازی کردن با کودکتان خلاقیت نشان دهید.

نتایج مطالعات نشان داده "از آنجایی که تجارب قابلیت تأثیرگذاری بالایی بر روی تحول مغز دارند، بچه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند که دچار تأثیرات منفی مداومی در این دوره شوند (۰-۳ سال)". از طرفی دیگر این سال‌های ابتدایی فرصتی بسیار مناسب برای والدین، مراقبان و جوامع هستند. تجارب مثبت اولیه تأثیر بسیار چشمگیری بر احتمال موفقیت و شادکامی کودکان در آینده دارند.

این حقیقت که کودکان بسیار تحت تأثیر محیط اطرافشان هستند آنقدر واضح هست که نیازی به دوباره گفتن ندارد. چندین دهه مطالعه و پژوهش متخصصین حوزه تحول کودک نشان می‌دهد که محیط سال‌های اولیه‌، می‌تواند بر تمام سال‌های بعدی زندگی فرد تأثیری چشمگیر داشته باشد.

۱- از موسیقی استفاده کنید

مطالعات همواره نشان‌دهنده وجود ارتباط بین موسیقی و رشد شناختی مغز کودکان بوده. بزرگترین بازه‌ی رشدی از زمانی که کودک در شکم مادر است شروع می‌شود و تا سن دو سالگی ادامه دارد؛ زمانی که یادگیری به کمک شنوایی در نقطه‌ی اوج خود قرار دارد.

یکی از جدیدترین مطالعات صورت گرفته این ادعا را مطرح می‌کند که پخش کردن موسیقی برا کودکان، باعث باهوش‌تر شدن آنها می‌شود. این پژوهش نشان می‌دهد مجموعه بازی‌های همراه با موسیقی باعث پیشرفت مغز کودک هم در بخش فرایندهای مربوط به موسیقی و هم در بخش صدای گفتارهای جدید می‌شود.

۲- با کودکتان در تعامل باشید

از موسیقی به عنوان سکوی پرتابی برای برقراری ارتباط استفاده کنید. آیا می‌دانستید که موسیقی با مهارت‌های پیشرفته‌ی ریاضی، استعداد زبان‌های خارجی، حافظه و تمرکز دارد؟ و شما می‌توانید از ماه پنجم بارداری تا پایان دو سالگی از تحریک مغزی در همین راستا کمک بگیرید؟

۳- اضطراب جدایی

بعد از گذشت یک سال، کم کم کودک شروع می‌کند به ترجیح دادن شما به دیگران و گریه کردن بعد از رفتن شما. این اضطراب جدایی امری طبیعی و سالم است. فقط از او خداحافظی کنید و بگویید که بازخواهید گشت. هیچ وقت "یواشکی از پیش او نروید!" این کار فقط او را مضطرب‌تر می‌کند و دفعه‌ی بعدی که کنارش باشید نمی‌داند که آیا باز هم بدون خبر می‌روید یا نه. فقط زمانی که او را ترک می‌کنید خوش‌رو و خندان باشید، جوری که وانمود کنید اصلا موضوع مهمی پیش نیامده... "خداحافظ دختر گلم، زودی برمیگردم پیشت، بهت خوش بگذره، خیلی دوستت دارم."

وقتی که این را به او می‌گویید به یاد داشته باشید که فرصت مناسبی را برای کودکتان فراهم کرده‌اید تا نزد افراد دیگری که از او مراقبت می‌کنند و به او عشق می‌ورزند هم باشد.

۴- آموزش

شما می‌توانید شروع کنید به کودکتان کتاب‌ها و فلش کارت‌های آموزشی نشان بدهید. برای مثال می‌توانید به او در مورد سگ آموزش بدهید. به کودکتان تصویری از یک سگ نشان بدهید و بگویید "به این هاپو نگاه کن!.... هاپ هاپ، هاپ هاپ". و این کار را تکرار کنید. (می‌توانید شروع کنید به آموزش اعضای بدن، حیوانات و وسایل نقلیه و...). تا ۱۲ ماهگی او قادر خواهد بود زمانی که چند تصویر به او نشان می‌دهید و می‌پرسید کدام یکی از این‌ها سگ است، پاسخ درست بدهد و این موفقیت بزرگی است

۵- به کودکتان کلمات جدید بدهید

"ماما". همین لغت ساده را به او بگویید و ببینید که چطور تلاش می‌کند تا آن را تکرار کند (یا مثلا سعی می‌کند با غان و غون کردن آوای آن را تقلید کند). اگر هنوز قادر به انجام این کار نیست، خیلی به او سخت نگیرید؛ فقط سعی کنید آن را ادامه بدهید. کودکتان باید تا یک سالگی قادر باشد تک کلماتی مانند ماما، بابا را بگوید، با این حال هر کودکی متفاوت از دیگری است و در این مورد هم ممکن است طیف متنوعی داشته باشند. اگر تا پایان ۱۲ ماهگی کودکتان همچنان هیچ لغتی نمی‌گفت می‌توانید در ویزیت یک سالگی با پزشکش مطرح کنید. هر چند که کمتر پیش می‌آید پزشکی تا پیش از دو سالگی شما را به گفتار درمانی ارجاع دهد.

۶- بازی پنهان کردن

یکی از فعالیت‌های جالب برای آنها این است هنگامی که اسباب‌بازی محبوبشان را زیر بالشت قایم می‌کنید، شما را تماشا کنند. حتی ممکن است بخواهید کمی زیرچشمی به او نگاه کنید. کودک به زودی یاد خواهد گرفت که آن را پیدا کند! تا 12 ماهگی کودک یاد می‌گیرد که پارچه را کنار بزند و گنج پنهان را، پیدا کند! (به یاد داشته باشید که او باید زمانی که اسباب‌بازی را قایم می‌کنید شما را نگاه کند.)

۷- برای کودکتان کتاب و قصه بخوانید

بچه‌ها عاشق چندین بار گوش دادن به یک کتاب قصه هستند. یادتان باشد که کتاب خواندن به این معنی نیست که "از روی کتاب" بخوانید. می‌توانید از این قصه خوانی به عنوان فرصتی استفاده کنید تا تصاویر را به او نشان دهید، درباره‌ی اشیاء داخل آن صحبت کنید و وانمود کنید که غذاهای داخل آن را می‌خورید. بچه‌ها از اینکه ما وانمود کنیم کلاه شخصیت‌های قصه را از سرشان بر‌میداریم و سر خودمان می‌گذاریم، بسیار لذت می‌برند! همه‌ی این‌ها به روش‌های مختلفی به نفع کودک هستند. زمانی که مشغول خواندن کتاب هستید یکی از تصاویر را انتخاب کنید و با فرزندتان درباره آن صحبت کنید.

۸- کارهای جدید انجام دهید

هر نوع تجربه‌ی جدیدی برای بچه‌ها می‌تواند جالب و مهیج باشد. برای مثال یک بار همراه با آنها کاری جدید مانند قایق سواری را امتحان کنید و ببینید چقدر برایشان جذاب است.

۹- با علاقه‌مندی‌های قدیمی بازی کنید

اشعاری که چند وقت قبل برای کودکتان می‌خواندید و از آنها لذت می‌برد، همچنان بهترین اشعار برای کودکان هستند.

۱۰- با بچه‌ها بازی‌های انگشتی انجام دهید

یک بازی انگشتی همان حرکات دست همراه با مکالمه یا آواز است که بتواند توجه بچه‌ها را جلب کند. برای مثال می‌توانید انگشت‌ها را به خانواده‌ی پنج نفره‌ی میمون‌ها تشبیه کنید و برای بچه‌ها قصه بخوانید.

۱۱- بوسه فرستادن

می‌توانید این کار را بارها با کودکتان انجام دهید تا او هم تلاش کند از شما تقلید کند. (به یاد داشته باشید که این کار زمان می‌برد، باید صبر داشته باشید)

۱۲- روی هم چیدن بلوک‌ها

بلوک‌های اسباب‌بازی را در اختیار او قرار دهید و اجازه دهید آنها را امتحان کند. آنها را روی هم بچینید و اجازه دهید که کودکتان با یک ضربه آنها را بر روی زمین بریزد و با هم بلند به آن بخندید. زمانی که کودکتان شما را تماشا می‌کند و سپس تلاش می‌کند خودش آنها را روی هم بچیند، در واقع هم در حال آموزش دیدن است، هم تقویت مهارت‌های حرکتی ظریفش. چرا که مستلزم چابکی و مهارت‌های فیزیکی است. بلوک‌ها وسایل آموزشی بسیار خوبی هستند.

۱۳-  آنها را به تحرک و جنب و جوش وادار کنید

تحرک را تشویق کنید! اگر کودکتان همچنان سینه‌خیز می‌رود سعی کنید چند مانع در مسیرش قرار دهید، مانند چند بالشت که مجبور شوند روی آنها هم سینه‌خیز بروند. اگر دارند یاد می‌گیرند که راه بروند، کمی به آنها انگیزه بدهید – برای مثال اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را در یک سمت میز قرار دهید و خودش را در سمت دیگر. مسیر را به آنها نشان دهید، به آنها یاد بدهید که چطور حرکت کنند و به سمت دیگر میز بروند. اگر پیشرفته‌تر از این مرحله هم هستند، تمرین کنید که روی یک سطح شیبدار (برای مثال در خیابان)، در حالی که دستش را گرفته‌اید، حرکت کنید.

۱۴- لباس بپوشانید

در این سن، بچه‌ها عاشق لباس عوض کردن هستند. هم برای آنها جذاب است هم برای شما فرصتی فراهم می‌شود که ارتباط یک به یک و مستقیمی با کودکتان داشته باشید. حتی پوشک عوض کردن هم می‌تواند برای آنها جذاب باشد. باور کنید! سعی کنید درباره‌ی همه چیز با او صحبت کنید: "این دستمال مرطوب خیلی خنکه"، "من الان می‌خوام پوشکتو عوض کنم، می‌تونی به مامان کمک کنی و بیای تو پوشکت؟"

به یاد داشته باشید که هر کودکی این فعالیت‌ها را در زمان مخصوص به خودش انجام می‌دهد، اما شما میتوانید با بازی کردن، صحبت کردن، قصه خواندن و... به او کمک کنید.

۱۵- با کودکتان وقت بگذرانید

سعی کنید اوقات مخصوصی را برای گذراندن وقت با فرزندتان، خصوصا در کنار سایر اعضای خانواده تعیین کنید.

منبع این مطلب:

www.yourmodernfamily.com