۱۰ نکته برای حفظ سلامت دانش آموزان

مدرسه را می‌توان به عناوین مختلفی تعریف کرد؛ محلی که بچه‌ها در آن به لحاظ شناختی رشد می‌کنند، مهارت‌های اجتماعی‌شان توسعه می‌یابد و به افرادی مستقل تبدیل می‌شوند. اما متاسفانه می‌تواند به محلی پر از میکروب و بیماری و انتقال آنها به خانه هم تبدیل شود. در مدرسه بچه‌ها زمان زیادی را در کلاس درس همراه هم هستند و در این فرصت می‌توانند عفونت‌های بسیاری را به هم منتقل کنند. ولی والدین می‌توانند با آموزش دادن یک سری عادت‌های سالم به کودکان خود، سلامتی در سال‌های مدرسه را به اولویت خود تبدیل کنند. در این مطلب نکاتی را برای حفظ سلامت دانش آموزان تهیه کرده‌ایم:

۱- نحوه‌ی صحیحِ دست شستن را به فرزند خود آموزش دهید.

شستن درست دست‌ها، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که به واسطه‌ی آن می‌توان مانع از انتشار بیماری در کلاس درس و هر مکان دیگر شد. زمانی که به کودک خود آموزش دهید دست‌های خود را درست بشوید؛ مخصوصا پس از پاک کردن بینی، بعد از استفاده از دستشویی و پیش از خوردن غذا؛ در واقع به او کمک کرده‌اید تا خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش دهد.

۲- سطح سیستم ایمنی خانوادگی خود را ارتقا بدهید.

راه مهم دیگری که برای حفظ سلامت دانش آموزان و مقابله با بیماری‌ها وجود دارد این است که سیستم ایمنی آنها را قوی نگه دارید. داشتن خواب خوب و کافی، رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ورزش، داشتن زمانی برای خنده و تفریح و تأکید بر شستن دست‌ها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌ها کمک کند.

داشتن تغذیه مناسب

۳- به کودکتان عادت‌های رفتاری که به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند را آموزش دهید.

آیا کودک شما اهمیت داشتن عادت‌های سالمی که منجر به پیشگیری از سرماخوردگی، عفونت و آنفولانزا می‌شوند را می‌داند؟ آموزش چنین عادت‌هایی؛ نظیر پاک نکردن چشم‌ها با دستانی آلوده یا عدم استفاده از لیوان و قاشق و چنگال مشترک با دوستانش، بسیار مهم هستند.

۴- آنها را به داشتن خواب منظم و کافی، عادت بدهید.

داشتن خواب کافی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های حفظ سلامت در دانش آموزان است. خواب خوب نه تنها در حفظ سلامت جسم و روان کودک مهم است، بلکه تأثیر بسزایی در عملکرد کودک در مدرسه دارد.

۵- حواستان به میزان اضطراب و استرس کودکتان باشد.

تکالیف خانه، امتحان‌ها و فشارهای اجتماعی، می‌توانند روزانه بچه‌ها را با موقعیت‌های استرس‌زای بیشماری مواجه کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که استرس و اضطراب می‌تواند تأثیری منفی بر سلامت کودکان و همچنین بزرگسالان داشته باشند. سعی کنید ابتدا نشانه‌های اضطراب را در کودکتان شناسایی و راه‌های مدیریت آن را پیدا کنید.

۶- برای کودکتان صبحانه‌ا‌ی سرشار از مواد مغذی تهیه کنید.

در ایام مدارس، صبحانه واقعا مهم‌ترین وعده غذایی برای کودکان است. صبحانه‌ای متعادل که شامل پروتئین‌های کم‌چرب و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد، برای عملکرد مغز و نگه داشتن سطح ثابتی از انرژی در طول روز، بسیار مهم است.

۷- سعی کنید وعده‌ی غذایی ناهاری که برای بچه‌ها آماده می‌کنید، جذاب و خوشمزه باشد.

برای وعده‌ی ناهار بچه‌ها غذاهایی سالم درست کنید و سعی کنید ایده‌هایی خلاقانه برای جذاب‌تر کردن ظاهر آنها با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف، و البته حفظ طعم خوشمزه‌ی آن، پیدا کنید.

ظاهر جذاب غذا

۸- برای زمان بعد از مدرسه، میان‌ وعده‌ای سالم تهیه کنید.

بچه‌ها اغلب بعد از مدرسه بسیار گرسنه هستند. ولی شما نباید داشتن میان وعده‌ای سالم و مغذی را فدای راحت طلبی کنید! به دنبال ایده‌هایی برای میان وعده‌هایی سالم، سریع و خوشمزه‌ی بعد از مدرسه باشید.

۹- کوله پشتی مناسبی انتخاب کنید.

امروزه کوله پشتی‌های بچه‌ها، بیش از هر زمان دیگری سنگین هستند و انتخاب کوله پشتی نامناسب و استفاده‌ی نادرست از آن، می‌تواند منجر به بروز کمردرد در بچه‌ها شود. در انتخاب و نحوه‌ی استفاده از کوله پشتی دقت لازم را داشته باشید تا از آسیب به جسم فرزندتان، پیشگیری کنید.

۱۰- در مورد جلوگیری از شپش سر، علائم و روش‌های درمان آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

به همان اندازه که ما ترجیح می‌دهیم در مورد شپش سر فکر نکنیم، این مشکل در بین بچه‌های مدرسه‌ای شایع است. بچه‌ها در مدرسه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و احتمال خیلی زیادی وجود دارد که از وسایل یکدیگر استفاده کنند. سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد شپش و درمان آن کسب کنید چرا که این مشکل در بین دانش ‌آموزان بسیار شایع است.

 

این مطلب از سایت www.verywellfamily.com تهیه شده است.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۸/۰۷/۰۹ ساعت ۱۱:۴۲ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی | برچسب‌ها: خواب کافی، رژیم غذایی سالم، سلامت دانش آموزان، شستن دست‌ها، مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *