۵ روش برای آموزش مهارت‌های مدیریت خشم به کودکان

به کودکتان کمک کنید تا مهارت‌های مدیریت خشم را یاد بگیرد و با روش‌های سالمی از پس احساس خشم خود، بربیاید.

اگر کودک شما بلد نباشد که چگونه با هیجاناتش کنار بیاید، احساس ناامیدی و خشم می‌تواند در او به نافرمانی، بی‌احترامی، پرخاشگری و بداخلاقی تبدیل شود. اگر به این موضوع رسیدگی نشود؛ خشم در دوران کودکی و نمودهای آن نظیر زد و خورد، آب دهان پرتاب کردن و دیگران را دست انداختن، با مسائلی نظیر مشکلات تحصیلی، طرد شدن از جانب همسالان و سلامت روانی ضعیف در بزرگسالی مرتبط می‌شود.

اگر کودک شما هم در کنترل عصبانیتش مشکل دارد، به کمک این ۵ راهکار، مهارت‌های مدیریت خشم را به او آموزش دهید:

۱- احساسات را از رفتارها تفکیک کنید

عصبانیت یک هیجان سالم و طبیعی است. اما بسیاری از بچه‌ها برای فهمیدن تفاوت بین احساس عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه به دردسر می‌افتند.

به کودکتان یاد بدهید تا احساساتش را نام‌گذاری کند، این گونه می‌تواند احساساتی نظیر خشم، ناامیدی و ناراحتی را بیان کند. به او بگویید: «کاملا طبیعی است اگر احساس کنی عصبانی هستی، اما نباید کسی را کتک بزنی». به او کمک کنید تا متوجه شود زمانی که عصبانی می‌شود، واکنش‌هایش می‌توانند او را تحت کنترل درآورند.

روش‌های مدیریت خشم

گاهی اوقات ریشه‌ی احساس عصبانیت در احساسات منفی مختلفی نظیر، ناراحتی یا خجالت است. سعی کنید در مورد احساسات زیاد صحبت کنید تا کودکتان بتواند آنها را بهتر بشناسد.

۲- الگوی مناسبی برای مدیریت خشم باشید

بهترین روش برای آموزش مهارت‌های مدیریت خشم به کودکتان این است که به او نشان دهید خود شما زمانی که عصبانی هستید، چگونه خشم‌تان را مدیریت می‌کنید. اگر او ببیند که شما کنترلتان را از دست می‌دهید، او هم احتمالا همین رفتار را نشان خواهد داد. اما اگر ببیند به روشی ملایم‌تر و مهربان‌تر با احساسات خود کنار می‌آیید، او هم احتمالا چنین روشی را انتخاب خواهد کرد.

با اینکه بسیار مهم است تا کودکتان را درگیر مسائل و مشکلات بزرگسالی نکنید، می‌توانید به او نشان دهید که خودتان چگونه احساس عصبانیتتان را مدیریت می‌کنید. زمان‌هایی که احساس ناراحتی و ناامیدی دارید، احساستان را به کودکتان بگویید تا او بداند بزرگسالان هم ناراحت می‌شوند.

برای مثال، می‌توانید به کودکتان بگویید: «من از اینکه ماشین جلویی ما توقف نمیکنه تا بچه‌ها راحت از خیابون رد بشن خیلی عصبانی هستم. ولی من توقف می‌کنم تا بچه‌ها با ایمنی کامل از خیابان عبور کنند». بر زبان آوردن احساسات، به کودکتان کمک می‌کند تا او هم درباره‌ی هیجاناتش صحبت کند.

اگر زمانی در مقابل کودکتان کنترل رفتارتان را از دست دادید، در قبال آن رفتار مسئولیت‌پذیر باشید. معذرت خواهی کنید و در مورد اینکه در عوض، می‌بایست چه کاری انجام دهید، صحبت کنید. برای مثال بگویید: «معذرت میخوام که امروز وقتی عصبانی بودم من رو در حال فریاد زدن دیدی. بهتر بود به جای اینکه صدامو ببرم بالا، یکمی قدم میزدم تا عصبانیتم کمتر بشه».

۳- برای زمان‌های عصبانیت، قانون وضع کنید

بسیاری از خانواده‌ها، قوانین خانوادگی غیر رسمی در مورد رفتار قابل قبول و رفتارهای غیرقابل قبول در زمان عصبانیت دارند. بعضی از خانواده‌ها به مسائلی نظیر کوبیدن در با صدای بلند و یا فریاد زدن، اهمیتی نمی‌دهند در حالی‌که برخی دیگر، تحمل چنین رفتارهایی را ندارند. قوانین خانوادگی خود را بنویسید تا انتظاراتی که از هم دارید، مشخص باشد:

قوانین مربوط به رفتارهای زمان عصبانیت، می‌بایست با محوریت «رفتار محترمانه با یکدیگر» باشد.

مواردی مانند پرخاشگری‌های جسمانی، صدا زدن یکدیگر با اسامی ناشایست و تخریب وسایل دیگران را مشخصا ذکر کنید تا کودکتان بداند در زمان عصبانیت نباید وسایل را پرتاب کند، بشکند و یا عصبانیتش را کلامی و رفتاری بروز دهد.

پرخاشگری در کودکان

۴- مهارت‌های مقابله‌ای سالم را به او آموزش دهید

بچه‌ها نیاز دارند تا روش‌های مناسبی را برای کنار آمدن با احساس عصبانیتشان، آموزش ببینند. به جای اینکه به آنها بگویید: «برادرت را کتک نزن»، برای او توضیح دهید که زمانی که ناراحت و عصبانی است، چه کاری می‌تواند انجام دهد. مثلا بگویید: «دفعه‌‌ی بعد سعی کن که باهاش صحبت کنی.» یا‌ «هرموقع احساس کردی از دستش عصبانی هستی ازش فاصله بگیر».

کتک زدن خواهر و برادرها

همچنین می‌توانید از خودش بپرسید: «به نظرت به جز کتک زدن، چه کارای دیگه‌ای میتونی انجام بدی؟». به این ترتیب به او کمک کرده‌اید تا خودش راهکارهای مناسب را پیدا کند. شما می‌توانید برای او یک پک آرامش بخش بسازید تا زمانی که عصبانی است، از آن استفاده کند.

می‌توانید در این جعبه وسایلی بگذارید که به او کمک می‌کنند تا آرام‌تر شود؛ کتاب رنگ‌آمیزی و مدادشمعی، یک لوسیون با رایحه‌ی خوب، و یا یک موسیقی آرامش‌بخش. درگیر کردن حواسش به او کمک می‌کند تا بتواند ذهن و بدنش را آرام کند.

از روش ایجاد وقفه به عنوان یک ابزار خوب برای آرام کردن کودکتان استفاده کنید. به او آموزش دهید که می‌تواند قبل از اینکه به دردسر بیفتد، وقفه‌ای ایجاد کند. اینکه بتواند خودش را از آن موقعیت دور کند و چند دقیقه به خودش مهلت بدهد، به آرام شدنش کمک می‌کند.

به فرزندتان مهارت حل مسئله را آموزش دهید تا یاد بگیرد می‌تواند بدون متوسل شدن به خشونت، مشکلش را حل کند. در مورد روش‌هایی که در آنها با آرامش می‌توان مشکل را حل کرد، با یکدیگر صحبت کنید.

۵- در مواقع نیاز عواقب رفتارش را به او یادآوری کنید

زمانی که کودکتان قوانین خشونت را رعایت می‌کند به او پیامدهای مثبت رفتارش، و زمانی که قوانین را در هم می‌شکند، پیامدهای منفی رفتارش را نشان دهید. منظور از پیامدهای مثبت مواردی مانند سیستم پاداش‌دهی و یا ژتون دادن است که به کودک انگیزه می‌دهند زمانی که ناراحت است، از مهارت‌های مدیریت خشم استفاده کند.

اگر کودکتان عصبانی شد، پیامدهای عصبانیتش را به او یادآور شوید. موارد اثربخش عبارتند از وقفه سازی، از دست دادن امتیازات و جبران کردن با انجام کار اضافی در منزل و یا گرفتن یک اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش به عنوان جریمه است.

در صورت لزوم به دنبال کمک حرفه‌ای و تخصصی باشید

اینکه کودکتان گاهی در مدیریت کردن عصبانیتشان به دردسر بیفتند کاملا طبیعی است. اما با راهنمایی‌های شما، مهارت‌های او ارتقا می‌یابد.

اگر فرزند شما برای کنترل کردن عصبانیتش به دردسر افتاده، و یا به نظر می‌رسد مسئله‌ی عصبانیت‌هایش جدی‌تر و وخیم‌تر شده، از یک متخصص کمک بگیرید. فرد متخصص می‌تواند موارد مشکوک به اختلالات روانی را رد کند و یک برنامه مدیریت رفتاری متناسب، طراحی کند.

 

این مطلب از سایت www.verywellfamily.com تهیه شده است.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۸:۰۸ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: حل مسئله، مدیریت خشم، مهارت‌های مقابله‌ای، پرخاشگری، کتک زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *