مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان

Thursday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۹

درس و مدرسه‌ی بچه‌ها خیلی زودتر از آنچه که شما فکر کنید به پایان می‌رسد و روزی به خودتان می‌آیید و می‌بینید مدرک دیپلمشان را هم گرفته‌اند. اگر شما معلم یا پدر و مادر هستید (یا حتی هردو) می‌دانید که در این توصیف هیچ اغراقی نیست. پایان مدرسه برای دانش‌آموزان چالش بزرگی است؛ چرا که به نوعی هم پایان محسوب می‌شود هم آغاز. آنها نیاز دارند مهارت‌های زندگی معناداری داشته باشند تا بتوانند به اهدافی که مشخص کرده‌اند برسند. چرا که در نهایت آنچه که باعث موفقیت افراد می‌شود آمادگی آنها برای رسیدن به آن است.

خیلی از این موارد، مهارت‌هایی هستند که بچه‌ها به صورت ناهشیار با آنها بزرگ می‌شوند، اما برخی دیگر نیاز به آموزش‌های جدی‌تری دارند. آنچه که مهم است این است که همگی هم قابل آموزش و هم مفید هستند.

۱- ایجاد روابط

روابط شخصی و حرفه‌ای که دانش‌آموزان شکل می‌دهند نیازمند توجه دائمی و جدی است. هر رابطه‌ای چالش‌های منحصر به فرد خودش را دارد. اینکه یاد بگیرند چطور این چالش‌ها را مدیریت کنند. در واقع به آنها کمک می کند تا بتوانند روابطی که سالم و مفید هستند را حفظ کنند.

مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

مهارت‌های همکاری

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های گوش دادن

بازخورد گرفتن و بازخوردن دادن

حل مشکلات و تعارض‌ها

مدیریت خود

مدیریت استرس

۲- سواد مالی و اقتصادی 

مدیریت مالی مهارتی است که هر دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود باید آن را کسب کرده باشد. متأسفانه به این مهارت توجه چندانی هم نمی‌شود. مطالعاتی که تا همین چند سال پیش صورت گرفته نشان می‌دهد تنها ۱۷ درصد دانش‌آموزان دانش مدیریت مالی دارند. این در حالی است که مطالعاتی در همین زمان نشان داده که کسب مهارت و سواد مالی، موضوع مورد علاقه‌ی حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان است. همین علاقه هم می‌تواند نشان دهنده‌ی لزوم کسب این مهارت باشد.

 مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

آمادگی برای پرداخت مالیات

حفظ سوابق مالی خوب

بودجه بندی

حساب بانکی داشتن

۳- کارهای اولیه‌ی خانه

همه‌ی افراد از آشپزی، تمیز کردن و گردگیری لذت نمی‌برند! با این حال، همه‌ی اینها کارهای مفیدی هستند که بهتر است یاد گرفته و تمرین شوند. نه تنها از این بابت که به حفظ سلامتی شما و خانواده‌تان کمک می‌کند، بلکه از این جهت که باعث پس‌انداز پولتان هم می‌شود و رفته رفته کمک می‌کند تا بتوانید خودتان صاحب خانه شوید.

مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

آشپزی و تمیز کردن

تعمیرات و نگهداری از خانه

ذخیره کردن و باغبانی

تعهدات مالی و حقوقی خرید خانه

۴- مهارت‌های اجتماعی

همه ما می‌دانیم که بخش زیادی از زمان ما صرف تعامل با دیگران می‌شود (البته مگر اینکه خودمان فردی منزوی باشیم!). تعامل خوب یعنی بتوانیم با دیگران خوب صحبت کنیم و خوب ارتباط بگیریم، مخصوصا زمان‌هایی که موقعیتی سخت و تعارض آمیز به وجود می‌آید.

مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

احترام به حد و حدود دیگران و نگه داشتن حدود خودتان

مهارت گفتگو

عزت نفس و اعتماد به نفس

آگاهی به زبان بدن و دیگر ارتباط‌های غیرکلامی

مراقبت از خود و دیگران در مجامع عمومی

تعامل با چهره‌های مقتدر جامعه مانند پلیس، پرسنل اورژانس و...

۵- مهارت جستجو و پیدا کردن کار

هیچ فهرستی از مهارت‌های اساسی زندگی، بدون این مورد تکمیل نمی‌شود. چرا که فرصت‌هایی که دانش‌آموزان احتمالا از آنها استفاده کنند، بسیار زیاد هستند. اصلا اتفاق عجیبی نیست اگر یک فرد در زندگی‌اش ۵ یا ۶ بار شغلش را تغییر دهد.

آمارها نشان داده که ۵۱ درصد مردم بیشتر از ۲ سال بر سر یک شغل باقی نمی‌مانند. به علاوه اینکه تنها ۳۰ درصد افراد برای بیشتر از ۴ سال بر سر یک شغل می‌مانند. دنیای شغل‌ها به سرعت تغییر می‌کند. سعی کنید به دانش‌آموزان توانایی سازگاری با مشاغل جدید بر اساس علایقشان را یاد بدهید.

مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

هدف گذاری

پیدا کردن منابع و فرصت‌های شغلی

مهارت‌های ارتباطی

مهارتهای مذاکره

مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی

حل مسئله

مدیریت زمان

ساختن و به روزرسانی رزومه

۶- سلامت و بهزیستی شخصی

پول و موفقیت بدون سلامت شخصی، هیج ارزشی ندارند. و در نهایت آنچه که برای فرد بیشترین ارزش را دارد، سلامتی‌اش است. وقتی که سالم باشیم، می‌توانیم از زندگی لذت بیشتری ببریم. البته که باید ارزش سازگاری و مقاومت در برابر چالش‌ها را هم یادآور شویم. اما در زمان سلامتی می‌توانیم با انرژی، با ذوق و کارآمدی بیشتری فرصت‌ها را دنبال کنیم. سلامتی و بهزیستی شخصی ستون‌های اصلی موفقیت هستند؛ آنچه که بیشترین اهمیت را دارد.

مهارت‌های مورد نیاز عبارتند از:

تغذیه، ورزش و استراحت مناسب

بهداشت شخصی

سلامت روانی و هیجانی

دانش کمک‌های اولیه

پیشگیری از بیماری‌ها

مثبت نگری

مدیتیشن

تعادل بین کار و زندگی

سرگرمی‌ها و سایر کارهای خلاقانه

دانش‌آموزان می‌خواهند که از زندگی لذت ببرند و ما می‌توانیم با مجهز ساختن آنها به این مهارت‌ها، این امر را میسر کنیم. هرچه بیشتر بدانند بیشتر می‌توانند با مشکلات زندگی مقابله کنند.