مدیریت تماشای تلویزیون برای کودکان

با شروع مدرسه، مدیریت تماشای تلویزیون، به چالشی بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود. اکثر بچه‌ها در ایام تابستان با محدودیت کمتری به تماشای تلویزیون پرداخته‌اند و تغییر یک باره‌ی این عادت برای آنها، کار دشواری است.

 تلویزیون، همانند یک جدول، آزمایش بزرگی برای کودکان است و آنها سعی می‌کنند بفهمند که تصاویر چگونه بر صفحه تلویزیون ظاهر می شوند. از آنجایی که کودکان علاقه دارند محیط پیرامون خود را بشناسند، تلویزیون فرصتی برای آنها فراهم می‌کند تا دانش خود را درباره جهان افزایش دهند. یکی از اساتید روان‌شناسی که بیش از ده سال در مورد تأثیر تلویزیون بر کودکان تحقیق کرده است می‌گوید: «بزرگسالان برای کاهش فشارهای روحی و وادار ساختن خود به تفکر، به تماشای تلویزیون می‌پردازند، زیرا قادر به درک اطلاعات هستند ولی این اطلاعات برای کودکان بسیار نو و جذاب است. آنها اطلاعات اجتماعی و حتی شغلی را جذب می‌کنند که تأثیری بلندمدت بر آنها دارد. کودکان حتی ممکن است توسط تلویزیون هیپنوتیزم شوند. آنها در حال جذب اطلاعات و تفکر درباره آنها هستند».

تماشای تلویزیون

تماشای تلویزیون و سندروم دنیای پَست!

گروهی معتقدند که تماشای بیش از اندازه تلویزیون، موجب «سندرم دنیای پَست» می شود. این اصطلاح را نخستین بار یکی از اساتید دانشگاه مطرح ساخت. تماشای بیش از حد تلویزیون باعث می‌شود که کودکان احساس کنند خشونت قادر است بسیاری از مشکلات را حل کند. احساس وحشت، ناامنی و خطر نیز با تماشای برنامه های خشونت بار تقویت خواهد شد.

حتی والدین نیز احساس می‌کنند که تلویزیون موجب هیپنوتیزم آنها می‌شود. یکی از بینندگان تلویزیون تصدیق می‌کند که دو فرزندش، آن قدر جذب تماشای تلویزیون می‌شوند که به سختی می‌توان آنها را از برابر تلویزیون جدا کرد. او و همسرش تصمیم گرفتند محدودیت‌هایی برای استفاده دو فرزند سه ساله و پانزده ماهه خود از تلویزیون ایجاد کنند. مادر آنها می گوید: وقتی کنترل رفتار فرزندان مشکل می‌شود، با برنامه‌های تلویزیونی می‌توان آنها را سرگرم کرد. این بچه‌ها اجازه دارند یک ساعت به هنگام صبح و یک ساعت و نیم در بعداز ظهر به تماشای تلویزیون بپردازند و بقیه ساعت‌های روز، تلویزیون را خاموش می‌کنند.

کودکان و تماشای تلویزیون

کودکان تا سن پانزده سالگی زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، به گونه ای که ساعات تماشای تلویزیون از ساعات مدرسة روزانه آنها نیز بیشتر می‌شود. با توجه به تأثیری که برنامه‌های تلویزیون روی کودکان دارد، والدین نباید از برنامه‌ریزی کردن برای تماشای تلویزیون

احساس خجالت کنند. دکتر آندرسون می‌گوید: «والدین نباید از برنامه‌ریزی در مورد حوادثی که بر فرزندشان تاثیر می‌گذارد شرمنده شوند، آنها می‌توانند فرزندان خود را از خواندن کتاب‌های نامناسب منع کنند، اما باید برنامه‌های تفریحی فرزندشان را به نحوی تنظیم کنند که نتوانند فیلم‌های نامناسب را تماشا کند».

نکات کلیدی برای برنامه‌ریزی و مدیریت تماشای تلویزیون

١. کودکان حد و حدود خود را نمی‌شناسند. آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی باید از یک کار دست بردارند، شما با قانون گذاری و محدود کردن زمان تماشای تلویزیون می‌توانید به آنها کمک کنید.

۲. هیچ‌گاه بدون اینکه برنامه تلویزیون را تماشا کنید، آن را روشن نگذارید، به گونه‌ای که صدای تلویزیون، بخشی از زندگی روزانه شما را تشکیل دهد. اگر بیشتر ساعات روز تلویزیون خاموش باشد، از آرامش خانه لذت خواهید برد.

۳. سعی کنید فرزندان خود را با بازی‌های هنری و آموزنده سرگرم سازید تا ساعت‌های تماشای تلویزیون را حتی المقدور کاهش دهید.

۴. برخی از کتاب‌های روانشناسی کودک، توصیه می کنند که روزهای خاصی را برای تماشای تلویزیون اختصاص دهید؛ مثلا روزهای فرد تلویزیون تماشا کنید و روزهای زوج به خواندن کتاب یا صحبت با خانواده بپردازید. تماشای تلویزیون در روزهای فرد نیز باید در ساعت هایی خاصی صورت گیرد.

 

این مطلب از کتاب «کلیدهای رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان» تهیه شده است.

جهت خرید اینترنتی این کتاب، «اینجا» کلیک کنید.

 

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۴:۳۴ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: تماشای تلویزیون، قانون گذاری، مدرسه، مدیریت زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *