برای کودکتان، الگوی عادت های غذایی سالم باشید

شما مهم‌ترین فردی هستید که بر روی کودکتان اثر می‌گذارد. و می‌توانید با انجام فعالیت‌های بسیاری، کاری کنید که کودکتان عادت های غذایی سالم و درست را در زندگی‌اش گسترش دهد. اگر غذاهایی متنوعی را در اختیار فرزندتان قرار دهید، به او کمک می‌کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدنش را، از گروه‌های غذایی مختلف دریافت کند. به این ترتیب احتمال بیشتری هم وجود دارد که غذاهای مختلف را امتحان کنند و دوست داشته باشند. وقتی بچه‌ها طعم غذاهای مختلف را چشیده باشند، تنظیم کردن برنامه‌ی غذایی خانواده هم به کار آسان‌تری تبدیل می‌شود. با هم غذا درست کنید، با هم غذا بخورید، با هم صحبت کنید و سعی کنید زمان‌هایی که غذا می‌خورید را به زمانی مفرح برای تمام اعضای خانواده تبدیل کنید.

  • عادت های غذایی سالم را با مثال به او نشان دهید

همراه با وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها میوه، سبزیجات و غلات مصرف کنید. اجازه دهید کودکتان شما را در حال جویدن سبزیجات خام ببیند.

الگوی غذایی

  • با هم به خرید برای مواد غذایی بروید

کودک شما در فروشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای یادگیری در مورد مواد غذایی و ارزش غذایی آنها پیدا می‌کند. با هم در مورد منشا هرکدام از مواد غذایی، نظیر سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، دانه‌های خوراکی، غلات و... صحبت کنید. به کودکتان اجازه دهید تا از بین مواد غذایی موجود، انتخاب‌های سالمی داشته باشد.

  • در آشپزی خلاقیت داشته باشید

سعی کنید غذاها و خوراکی‌هایی که برای فرزندتان آماده می‌کنید، ظاهری جالب و جذاب داشته باشد. برای غذایی که کودکتان در درست کردنش به شما کمک کرده، اسمی جدید انتخاب کنید. کودکتان را تشویق کنید که از میان‌وعده‌های جدید استقبال کند. سعی کنید خودتان به کمک غلات و با استفاده از شیرینی کم، میان‌وعده درست کنید یا خودتان میوه‌ی خشک آماده کنید.

  • برای همه غذایی یکسان درست کنید

هرگز سعی نکنید که برای بچه‌ها غذایی متفاوت از غذای بقیه آماده کنید. وقتی قرار باشد تمام اعضای خانواده یک غذا را بخورند، تنظیم برنامه‌ی غذایی خانواده هم کار راحت‌تری می‌شود.

  • برای جایزه دادن به فرزندتان، از «توجه‌تان» استفاده کنید نه غذا!

عشق و علاقه‌تان را با در آغوش گرفتن و بوسیدن کودکتان، به او نشان دهید. با یکدیگر صحبت کنید. سعی کنید هیچ‌وقت از شیرینی به عنوان تشویق و جایزه برای فرزندتان استفاده نکنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود این تصور برای کودکتان به وجود آید که شیرینی‌جات و دسرها، بهتر از سایر غذاها هستند. اگر کودک وعده‌های غذایی اصلی‌اش را نخورد، نیازی نیست که به جای غذا به او تنقلاتی مانند بیسکوییت و شیرینی بدهید.

  • بر سر میز غذا، حواستان به یکدیگر هم باشد

در زمان غذا در مورد موضوعات خوشحال کننده و جالب صحبت کنید. تلویزیون را خاموش کنید. تلفن و گوشی‌های موبایل را دور کنید و سعی کنید زمان صرف غذا، فارغ از هرگونه تنش و استرسی باشد.

  • برای حرف‌های کودکتان اهمیت قائل شوید

اگر کودکتان به شما می‌گوید که گرسنه است، سعی کنید یک میان‌‌وعده‌ی سبک و سالم برایش تهیه کنید، حتی اگر طبق برنامه‌ریزی شما، برای آن زمان میان‌وعده در نظر گرفته نشده بود. به جای اینکه از او بپرسید «برای شام کلم بروکلی می‌خوری؟» به او بگویید «دوست داری برای شام کلم بروکلی بخوری یا گل کلم؟»

تغذیه مناسب کودکان

  • زمان تماشای تلویزیون، کامپیوتر و موبایل را محدود کنید

در طول روز به کودکتان اجازه ندهید که بیشتر از ۲ ساعت را صرف تماشای تلویزیون و بازی‌‌های کامپیوتری کند. سعی کنید وسایل و بازی‌هایی برای کودکتان تهیه کنید که او را به تحرک فیزیکی بیشتری وادار کند.

  • فعالیت‌های فیزیکی را تشویق کنید

سعی کنید ورزش و تحرک بدنی را به عنوان برنامه‌ای سرگرم کننده برای تمامی اعضای خانواده در نظر بگیرید. کودکتان را در این برنامه ‌ریزی سهیم کنید. با او قدم بزنید و بدوید و به جای اینکه به عنوان تماشاگر گوشه‌ی زمین بنشینید، خودتان با کودکتان بازی کنید. در زمان ورزش هم سعی کنید الگوی رفتارهای سالم و ایمنی بخش باشید؛ برای مثال هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی دوچرخه استفاده کنید.

ورزش کردن اعضای خانواده

  • الگوی مناسبی برای عادت‌های غذایی سالم باشید

سعی کنید غذاهای جدیدی را انتخاب کنید. بافت و عطر و طعم آن را توصیف کنید. در وعده‌های غذایی خودتان هم غذاهای جدیدی را پیشنهاد دهید و در کنار آن، یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌ی کودکتان را هم سرو کنید. سعی کنید این غذای جدید را در ابتدای یک وعده‌ی غذایی که کودکتان خیلی گرسنه است، پیشنهاد دهید. اما اگر دوستش نداشت، هرگز تلاش نکنید با سخنرانی کردن او را مجبور به خوردن غذا کنید.

 

این مطلب از سایت www.choosemyplate.gov تهیه شده است.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۷:۳۹ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: تغذیه، عادت های غذای سالم، فعالیت بدنی، ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *