سلامت روان در کودکان ۳ تا ۸ سال

سلامت روان در کودکان به چه معناست؟

سلامت روان در واقع راهی است که کودکان به وسیله‌ی آن در مورد خودشان و جهان اطرافشان، می‌اندیشند و احساس می‌کنند.

سلامت روان خوب در کودکان به چه شکل است؟

کودکان با سلامت روان خوب:

  • در مورد خودشان احساس مثبتی دارند و خوشنود هستند
  • از زندگی لذت می‌برند
  • خوب یاد می‌گیرند
  • روابط سالمی با خانواده و دوستان دارند
  • می‌توانند احساساتی نظیر ناراحتی، نگرانی و عصبانیت را مدیریت کنند
  • ‌می‌توانند از موقعیت‌های سخت به راحتی عبور کنند و به سرعت به شرایط طبیعی برگردند

سلامت روان کودک

روابط و سلامت روان خوب برای کودکان

داشتن رابطه‌ای مثبت و قوی با شما، به طرز مثبت و مستقیمی به سلامت روان کودک کمک می‌کند.

ما در این قسمت لیستی تهیه کرده‌ایم از مواردی که به ارتقا سطح بهزیستی و سلامت روان کودکتان از طریق داشتن رابطه‌ای عاشقانه و حمایتگرانه با شما، کمک می‌کند:

  • به کودکتان بگویید عاشق او هستید؛ در هر صورتی. می‌توانید به کمک زبان بدن و انواع زبان‌های غیرکلامی نیز این عشق را به او نشان دهید، برای مثال در آغوش کشیدن‌های بسیار.
  • اگر کار خوبی انجام داد یا به گونه‌ای که شما میپسندید رفتار کرد، از او تقدیر و تشویقش کنید.
  • روزانه زمانی را برای صحبت کردن و گوش دادن به کوکتان قرار دهید. اگر کودکتان می‌خواست که با شما صحبت کنید سعی کنید کاری که مشغول آن هستید را متوقف کنید و تمام توجهتان را متمرکز او کنید.
  • از بودن کنار فرزندتان لذت ببرید. بهترین راه برای این کار این است که زمانی که کنار هم هستید کارهایی را انجام دهید که کودکتان دوست دارد – برای مثال با هم کتاب خواندن، شوت کردن توپ، نقاشی کشیدن، انجام بازی‌های فکری و... .
  • بر روی راه‌ و روش‌های مثبتی کار کنید که از طریق آنها می‌توانید مشکلات را حل کرده و تعارضاتی که با همسر، کودک و خانواده‌تان دارید را مدیریت کنید.
  • کودکتان را تشویق کنید که در جامعه با دیگران نیز ارتباط برقرار کند – برای مثال با همسایه گفت و گو کند، در جشنواره‌ها و مسابقات محلی شرکت کند یا به دیگران کمک کند. به این وسیله کودکتان احساسی قوی نسبت به جایگاه خودش در این دنیا به دست می‌آورد و یاد می‌گیرد چگونه با افراد متفاوت ارتباط برقرار کند.

احساسات و سلامت روان برای کودکان

برای یک کودک بسیار طبیعی است که انواع احساسات نظیر ترس، ناامیدی، ناراحتی، اضطراب، عصبانیت، لذت، امید و... را تجربه کند. زمانی که کودکان بتوانند با احساساتی بزرگ مقابله کنند و در شرایط دشوار یا موقعیت‌های هیجانی خودشان را آرام کنند، احتمالا احساس خوبی نسبت به خودشان خواهند داشت.

ما برای شما فهرستی تهیه کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند به کودکتان یاد بدهید که چگونه احساساتش را مدیریت کند:

  • در مورد هیجانات مختلف با کودکتان صحبت کنید و او را تشویق کنید که آنها را تشخیص دهد و نام‌گذاری کند. همچنین به او بگویید که تجربه‌ی تمامی هیجانات امری طبیعی است. برای مثال به او بگویید: به نظر میاد از اینکه اسباب‌بازیت کار نمیکنه حسابی ناراحت و ناامید. من احساست رو میفهمم.
  • برای کودکتان الگوی نقش‌های مثبت و باانرژی باشید – برای مثال بگویید، تمام این مسیر را دویدن به نظر کار سختی میاد ولی فکر میکنم اگر آهسته و پیوسته بدوم از عهده‌اش برمیام. یا، از اینکه کیکی به درست کردم خیلی خوب نشده ناراحت شدم، اما اشکالی نداره، یک بار دیگه امتحان می‌کنم.

اهمیت حمایت

  • وقتی اتفاق یا موضوعی کودکتان را اذیت می‌کند، از او حمایت کنید. برای مثال اگر کودکتان در مدرسه با یکی از دوستانش به مشکل برخورده، او را در آغوش بگیرید و به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید. همزمان می‌توانید با معلمش همکاری کنید که برنامه‌ای برای مدیریت کردن این موقعیت بچینید.
  • به کودکتان کمک کنید اگر در هر روز نگرانی داشت در همان روز با آن مقابله کرده و آن را مدیریت کند که بر روی هم جمع و تبدیل به یک مشکل بزرگ نشود. برای این کار می‌توانید به آرامی و بدون اینکه او را تحت فشار و شرایط سختی قرار دهید، تشویق کنید تا برای آنچه که به خاطرش مضطرب است کاری انجام دهد. برای مثال به او بگویید، تا حالا به این فکر کردی که تلاش کنی عضو گروه کُر مدرسه بشی؟ تو واقعا قشنگ میخونی.

رفتار، اهداف، مهارت‌ها و سلامت روان برای کودکان

در اینجا روش‌هایی را برای بالا بردن سطح بهزیستی و سلامت روان کودکان، با تمرکز بر روی رفتار تهیه کرده‌ایم:

  • در مورد رفتارهای مورد انتظار، قوانین واضح و مشخصی وضع کنید و کودک را در وضع و توسعه‌ی قوانین و عواقب آنها شریک کنید. همگام با تحول کودک، بر روی این قوانین تجدید نظر کنید و آنها را دوباره تنظیم کنید.
  • به کودکتان کمک کنید که اهدافی واقع‌بینانه و متناسب با سن و توانمندی‌هایش تنظیم کند و به او برای رسیدن به این اهداف، کمک کنید. برای مثال، راندن یک دوچرخه بدون استفاده از چرخ‌های کمکی.
  • به کودکتان کمک کنید یاد بگیرد چگونه مشکلاتش را حل کند تا برای زمانی که بزرگتر شد، مهارت حل مسئله را کسب کرده باشد. برای مثال می‌توانید به کودکتان کمک کنید بر روی این موضوع کار کند که اصلا مشکلش چیست، از طریق بارش فکری راه‌حل‌های ممکن را شناسایی کند، راه حلی را انتخاب کند و طبق آن عمل کند.
  • کودکتان را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کند، دست به ریسک‌ها و خطرهایی متناسب با سنش بزند و از اشتباهاتش درس بگیرد. این موضوع می‌تواند شروع یک رشته‌ی ورزشی جدید، ورود به مسابقه‌ی نقاشی، سخنرانی جلوی کلاس، امتحان کردن یک اسباب‌بازی جدید در زمین بازی و نظایر این‌ها باشد.

زمان تماشای تلویزیون

سلامت جسمانی و سلامت روان برای کودکان

سلامت جسمانی بخش بزرگی از سلامت روان است؛ از این جهت که داشتن تناسب اندام به کودکتان کمک می‌کند که سالم باشد، انرژی بیشتری داشته باشد، احساس اعتماد به نفس کند، استرس‌هایش را مدیریت کند و خوب بخوابد.

در این قسمت مطلب مواردی را ذکر کرده‌ایم که به کودکتان کمک می‌کند به لحاظ جسمانی سالم و متناسب بماند:

  • غذاهای سالم پیشنهاد بدهید و سعی کنید عادات تغذیه‌ای سالم را در خانواده‌تان تشویق کنید.
  • کودکتان را تشویق کنید چندین ورزش و فعالیت فیزیکی مختلف را امتحان کند. امتحان کردن ورزش‌های مختلف پیشنهاد خوبی برای تناسب اندام و سطح انرژی‌ست. از آنجایی که کودکتان مهارت‌های مختلفی هم یاد می‌گیرد به او کمک می‌کند که احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید کودکتان به اندازه‌ای که نیاز دارد می‌خوابد. خواب با کیفیت به کودکتان کمک می‌کند تا بتواند استرس‌ها و مشغله‌های زندگی را مدیریت کند.

اگر کودکتان نشانه‌هایی از سلامت روان ضعیف نشان می‌دهد و شما نگرانش هستید، بهترین راه این است که به سرعت به یک متخصص مراجعه کنید.

این مطلب از سایت "raisingchildren.net.au" تهیه شده است. 

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۱۰:۰۴ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: احساسات مختلف، بهزیستی روانی، تحول سالم، خواب کافی، رفتار، روابط احتماعی، سلامت جسمانی، سلامت روان در کودکان، مدیریت استرس‌ها، مهارت‌ها، هیجانات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *