راهبردهای پیشنهادی متخصصان برای خواب کودکان ۵ سال به بالا

بچه‌ها رفته رفته که بزرگ‌تر می‌شوند و به مهارت استدلال کردن دست می‌یابند؛ دیگر برای خوابشان؛ چرت‌های روزانه، گهواره‌ها و لالایی‌ها جواب نمی‌دهد. این تغییر در رشد و تحول کودک، اغلب همه چیز را تغییر می‌دهد. بچه‌های بین ۵ تا ۱۲ سال همچنان به خواب زیادی -۱۰ تا ۱۲ ساعت در شب- نیاز دارند. والدین هم کنترل مستقیم کمتری بر خواب کودکان بزرگترشان دارند. در نتیجه باید با آنها شریک شد و به گفتگو نشست و برایشان از میزان اهمیت خواب شب گفت.

منطق و گفتمان 

بچه‌ها در این سن به قدری بزرگ شده‌اند که متوجه شوند هورمون‌هایی که برای رشد به آنها احتیاج دارند در طول خواب ترشح می‌شوند، در نتیجه به این ترتیب متوجه می‌شوند که برای آنکه قدشان به میزان کافی بلند شود باید شب‌ها خواب کاملی داشته باشند. چنین مثال‌های منطقی را برای آنکه چطور در مدرسه و یا در ورزش بهترین عملکردشان را هم داشته باشند بیاورید: وقتی که خوب بخوابند، مغزشان توانایی بهتری در به یاد آوردن و یادگیری در مدرسه دارد، و بدنشان هم با خواب کافی عملکرد بهتری در تیم ورزش خواهد داشت.

محدود کردن شب بیداری‌ها 

یکی از خطرهایی که بچه‌های دبستانی را تهدید می‌کند، تا دیروقت بیدار ماندن است. والدین هم بعضا در این مشکل مشارکت دارند چرا که آنها هم دلشان می‌خواهد در پایان روز وقت بیشتری را با فرزندشان سپری کنند. برای خواب شب فرزندتان محاسبه داشته باشید. اگر به ۱۱ ساعت خواب در شب احتیاج دارد و از طرفی، باید ساعت 7 صبح بیدار شود، پس نیاز دارد که ساعت ۸ شب بخوابد.

میان وعده‌ی آرامش‌بخش!

حدود یک ساعت پیش از خواب، به فرزندتان یک خوراکی سالم بدهید و به این ترتیب او را برای خواب آماده کنید. بعضی از مواد غدایی به صورت طبیعی باعث ترشح سروتونین و ملاتونین می‌شوند، دو ماده‌ای که در بدن به صورت طبیعی القا کننده‌ی خواب هستند. یک لیوان شیر، یک تکه نان گندم سوخاری همراه با پنیر، یک لقمه کوچک نان و کره بادام زمینی، و یا جو دوسر همراه با تکه‌های موز، از گزینه‌های مناسب هستند.

ممنوعیت نوشیدنی‌های کافئین‌دار

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بیش از ۷۵ درصد کودکان دبستانی، نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار نظیر سودا و نوشابه‌های انرژی زا مصرف می‌کنند.البته که کافئین خواب را مختل می‌کند، اما برای حذف آن از رژیم غذایی کودکان دلیل دیگری هم وجود دارد؛ نوشیدنی‌های کافئین‌دار با مشکلات عصب‌شناختی و قلبی عروقی در کودکان مرتبط هستند.

جدول زمانی برای انجا تکالیف

بچه‌هایی که تکالیفشان را تا آخرین لحظه نگه می دارند، معمولا دیروقت می‌خوابند و روز بعد گیج هستند. سعی کنید که در عوض یک برنامه‌ی منظم برای انجام تکالیف خانه داشته باشید، مثلا قبل یا بعد از شام. به فرزندتان زمان زیادی بدهید تا تفریح کند، بدود و یا حتی بعد از یک روز کار کامل در مدرسه استراحت کند، اما این اطمینان را هم حاصل کنید که تا ساعت ۷:۳۰ یا ۸ شب تکالیفش را به اتمام رسانده باشد. اگر فرزندتام همواره تکالیفش زمان زیادی می‌برد و طول می‌کشد، با معلمش صحبت کنید.

مشق نوشتن

تخت راحت

بیشتر بزرگسالان زمان زیادی را صرف می‌کنند تا بهترین تشک را برای تخت‌ خود انتخاب کنند، اما قبول کنید در مورد تشک تخت کودک، آیا ما نظر خودش را می‌پرسیم؟ قبل از خواب کودکتان به مدت نیم ساعت بر روی تشکش بخوابید. از خودتان بپرسید: آیا واقعا راحت است؟ بالشتش چطور؟ آیا ملافه‌هایش گرم و نرم هستند؟ آن را به مکانی تبدیل کنید که اگر خودتان بودید برای خواب انتخابش می‌کردید.

مسائل و مشکلات پزشکی

ممکن است کودکان مشکلاتی طبی داشته باشند که در خوابشان مداخله داشته باشد. بیش از ۱۲ درصد کودکان، در خواب، طبق عادت خر و پف می‌کنند و ۲ درصد هم، آپنه انسدادی خواب دارند (در این اختلال، مسیرهای تنفسی مسدود می‌شوند، و به این ترتیب جریان هوا کاهش می‌یابد و یا محدود می‌شود، در نتیجه کودک نمی‌تواند به خواب عمیقی برود). هرچند که در بسیاری از کودکان با بزرگ‌تر شدن این، چنین مشکلاتی برطرف می‌شوند، اما اگر باز هم احساس کردید که خروپف کودکتان شدید است و یا در طول روز بیش از اندازه گیج و خواب‌آلود است، از پزشکش کمک بخواهید.

این مطلب از سایت "www.babycenter.com" تهیه شده است.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۹:۲۹ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: خواب کودک، سروتونین، شب بیداری، ملاتونین، کافئین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *