در چه سنی چه مهارت هایی برای کودک لازم است؟ (قسمت اول)

مهارت‌های زندگی از جمله مقوله های آموزشی به شمار می روند که والدین در مورد آن دغدغه‌های بسیاری از خود نشان می دهند؛ یکی از این دغدغه ها این است که علم روان شناسی برای هر سنی چه مهارت های زندگی را توصیه می کند. در این مطلب به بررسی این دغدغه خواهیم پرداخت.

۲ تا ۳ سالگی

در این سن کودک مهارت های پایه را می آموزد؛ به او کمک می کنیم تا اسباب بازی هایش را جمع کند، لباس هایش را با کمک والدین به تن کند و پس از درآوردن لباس هایش آن ها را در جای مشخصی قرار دهد، هم چنین می توانیم از آن ها بخواهیم تا در چیدمان سفره ی غذا کمی کمک کنند و حتی با کمک ما والدین دست و صورت خود را بشویند.

اسباب بازی کودک

۴ تا ۵ سالگی

کودکان در این سن می توانند مسئولیت های ساده ای مانند آب دادن به گلدان ها یا غذا دادن به حیوانات خانگی را گهگاهی بپذیرند. همچنین مفاهیم اولیه در زمینه ی مهارت های مالی و نحوه ی استفاده از پول را می توان در این سن آموزش داد.

کودکان در این سن می توانند بدون کمک ما دست و صورت خود را بشویند و موی خود را شانه کرده و حتی دندان های خود را مسواک کنند (با این وجود ما باید مراقب قورت دادن خمیر دندان و درست مسواک زدن آن ها باشیم).

آموزش مهارت های مالی به کودکان چهار و پنج ساله

۶ تا ۷ سالگی

در این سن می توان از کودک انتظار داشت تخت خود را بعد از بیدار شدن مرتب کند؛ کلیه ی رفتار های مربوط به نظافت و بهداشت شخصی خود را بدون کمک ما انجام دهند و بتوانند مسئولیت هایی مانند کمک در آشپزی را به عهده بگیرد.

مسواک زدن در کودکان

۸ تا ۹ سالگی

در این سن کودک می تواند لباس های خود را تا کرده و خود در جای خود قرار دهد، بر مفهوم پول و حساب و کتاب های ساده ی مالی تسلط داشته باشد و تا حدودی درست کردن یک غذای ساده مثل تخم مرغ را بلد باشد.

غذا درست کردن کودک هشت نه سالهبا ما همراه باشید.
مرکز خدمات روانشناسی همپای کودک
hampayekoodak@
021-46013879
021-46046588

 

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۵۰ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: سن یادگیری مهارت زندگی، مهارت های زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *