خواب در کودکان دبستانی

Thursday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۹

کودکان در سنین مدرسه، به ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب شب نیاز دارند. عوامل زیادی می‌توانند دخیل باشند تا کودکان دچار کمبود خواب شوند؛ افزایش تکالیف خانگی، فعالیت‌ و جنب‌وجوش سر شب، و ساعت خواب دیروقت. همچنین در کودکان مدرسه‌ای مشکلات خواب هم رایج است، مشکلاتی نظیر راه رفتن در خواب، وحشت در خواب، دندان قروچه کردن در خواب، ترس‌های شبانه، خر و پف کردن، و خس خس کردن هنگام تنفس.

علائم و نشانه‌های محرومیت از خواب در بچه‌های مدرسه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خلق: کمبود خواب ممکن است موجب شود که کودک شما خلق ناسازگار و دمدمی پیدا کند و تحریک‌پذیر و بد اخلاق شود. علاوه بر این، ممکن است برای تنظیم خلقش به مشکل بر بخورد، به این صورت که خیلی راحت دچار احساس ناامیدی و ناراحتی شود.

رفتار: بچه‌های مدرسه‌ای که خواب کافی دریافت نکنند، احتمال بیشتری دارد که دچار مشکلات اخلاقی نظیر ناسازگاری و عدم انطباق و بیش‌فعالی شوند.

توانایی شناختی: خواب ناکافی ممکن است منجر به مشکلاتی در توجه، حافظه، تصمیم‌گیری و خلاقیت که همگی در مدرسه بسیار مهم هستند، شود.

چطور به فرزند دبستانی خود کمک کنید که خواب کافی و خوبی داشته باشد؟

یک جدول زمانی منظم برای خواب او تنظیم کنید. ساعتی که کودک شما هر روز به رختخواب می‌رود و از خواب بیدار می‌شود، می‌بایست برنامه حدودی منظمی داشته باشد.

یک برنامه‌ی خواب را به صورت ثابت حفظ کنید. داشتن یک برنامه منظم خواب برای بچه‌های مدرسه‌ای بسیار مفید است، برنامه‌ای که هم شامل ساعت خواب منظم باشد هم برنامه‌های همراه با لذت و آرامش. اگر برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر بار یکی از والدین هنگام خواب در کنار کودک باشد، به حفظ ارتباط با کودک، و اینکه مشخصا هر روز زمانی را صرف بودن با فرزندتان کنید، کمک می‌کنید.

سعی کنید محیطی آرام و مناسب برای خواب فراهم کنید. اطمینان حاصل کنید که اتاق فرزندتان محیطی کاملا مناسب، تاریک، خنک و ساکت دارد. روشن گذاشتن چراغ خواب هم فکر خوبی است اما نور تلویزیون گزینه مناسبی نیست.

حد و حدود مشخص کنید. اگر فرزند دبستانی شما برای رفتن به رختخواب بهانه می‌آورد، برای او حد و مرز مشخص کنید؛ برای مثال مشخص کنید که رأس چه ساعتی چراغ‌ها باید خاموش شوند و یا اینکه قبل از خواب چند قصه برای او می‌خوانید.

تلویزیون، کامپیوتر و رادیو را خاموش کنید. تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از اینترنت و سایر فعالیت‌های تحریک‌کننده در زمان خواب می‌توانند باعث اختلالات خواب شوند.

از مصرف کافئین اجتناب کنید. کافئین در نوشابه‌های سودا، محصولاتی که از قهوه ساخته شده‌اند، یخ‌چای، و خوراکی‌های بسیار دیگری وجود دارد.

با پزشک متخصص کودکتان در ارتباط باشید. اگر کودک شما در به خواب رفتن و یا خواب ماندن مشکل دارد، در خواب خر و پف می‌کند، بیدار شدن‌های غیرمعمولی دارد، و یا در خوابش اختلال‌هایی دارد که باعث بروز مشکلاتی در طول روز می‌شود، حتما با پزشک او در میان بگذارید.