۵ نکته برای بالا بردن سطح سلامت روان کودک

فکر می‌کنید سلامت روان در سال‌های اولیه‌ی زندگی چقدر مهم است؟ سلامت روان در سال‌های اولیه‌، حکم پی ریزی فونداسیون یک ساختمان را دارد. بهبود سلامت روان کودک می‌تواند موجب شکل‌گیری مبانی احساس امنیت در او شود؛ احساسی که بعدها هرچیز دیگری در این ساختمان بر پایه‌ی آن ساخته می‌شود.

هرچه والدین و مراقبان کودک زودتر به ساختن این مبانی در کودک اقدام کنند، بهتر است. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم چند روش ساده که به کمک آنها می‌توانید انعطاف پذیری، عزت نفس و اعتماد به نفس را در کودکتان بهبود ببخشید را توضیح داده‌ایم.

  • کودکتان را در آغوش بگیرید.

به عنوان اولین قدم، تنها کودکتان را در آغوش بگیرید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. به این ترتیب عزت نفس را در او تقویت می‌کنید.

در آغوش گرفتن کودک

این ابراز علاقه‌ی ساده، به انعطاف‌پذیری کودکان و احساس تعلق در آنها کمک می‌کند؛ دو ویژگی مهمی که در برای بهزیستی روانی در سال‌های نوجوانی بسیار مهم هستند. همچنین مطالعات زیادی نشان داده‌اند که در آغوش گرفتن کودکان به پیشگیری از بیماری و استرس‌ها کمک می‌کند.

  • از لحظه لذت ببرید.

گذراندن اواقت زیادی در کنار فرزندتان می‌‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت روان او داشته باشد، اما حقیقت این است که انجام چنین کاری در این دوره‌ی زمانی، بسیار چالش برانگیز است. پیشنهادهای ساده‌ای وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید ارتباط بهتر و بیشتری با فرزندتان داشته باشید.

شما می‌توانید برنامه‌ی روزانه‌ی فرزندتان را با انجام فعالیت‌هایی نظیر کتاب خواندن با یکدیگر، لبخند زدن و گفتگو با هم، غنی سازید. اگر موبایل‌های خود را کنار بگذارید و زمان بیشتری را صرف بازی کردن با فرزندتان کنید، او هم یاد می‌گیرد که چطور بازی کند، احساس ارزشمندی ‌کند، در طول زندگی با دیگران نیز همراهی کند.

اهمیت بازی کردن با کودکان

متخصصان روانشناسی کودک پیشنهاد می‌کنند که والدین حتما در برنامه‌ی روزانه‌شان زمانی را برای بودن در کنار فرزندانشان، فارغ از اینکه چند سال سن دارند، قرار دهند.

اینکه به یاد بسپاریم در لحظه زندگی کنیم و تا می‌توانیم در کنار فرزندانمان وقت بگذرانیم، نکته بسیار مهمی است. گاهی اوقات خیلی سخت است که بخواهیم حواسمان را روی حال حاضر متمرکز کنیم و به کاری که ۱۰ دقیقه بعد داریم، فکر نکنیم. ولی با این حال شما هرچقدر برای فرزندتان وقت بگذارید، به بهبود رابطه والد-فرزندی و ارتقا سطح سلامت روان کودک خود کمک کرده‌اید.

  • به رسمیت شناختن تلاش‌های کودک

متخصصان معتقدند انعطاف‌پذیری هیجانی، که به معنی دوباره بلند شدن و تلاش کردن بعد از هر شکست است، یکی از مولفه‌های مهم سلامت روان است. والدین می‌توانند با به رسمیت شناختن تلاش‌های کودکشان در هر کاری که انجام می‌دهد، این ویژگی را در او پرورش دهند.

اگر کودکتان یاد گرفت که یک ساز را بنوازد، بیان نظری مانند «به نظر میرسه کار کردن باهاش برات آسون‌تر شده» یا «تو خیلی تلاش کردی که بتونی باهاش کار کنی» خیلی باارزش‌تر از این است که تنها بگویید: «تو نوازنده‌ی خیلی خوبی هستی». زمانی که والدین تلاش‌های کودکشان را به رسمیت بشناسند، از موفقیت‌هایش قدردانی کنند و زمانی که در حال سعی و تلاش است او را تشویق کنند، عرت نفس او را تقویت می‌کنند.

موسیقی کودکان

تقدیر و تشکر کردن به خودی خود اصلا چیز بدی نیست، اما به رسمیت شناختن تلاش‌های کودک و فرایندی که برای رسیدن به موفقیت طی کرده، به او یاد می‌دهد که به دستاورد خود، افتخار کند. این کار به عزت نفس و انعطاف پذیری کودک کمک می‌کند؛ دو ویژگی مهمی که برای پشت سر گذاشتن مشکلات و سختی‌ها در بزرگسالی ضروری هستند.

  • الگوی رفتارهای خوب باشید.

شما بهترین معلم کودکتان هستید. سعی کنید برای کودکتان الگوی رفتارهای خوب باشید و به کودکتان این فرصت را بدهید تا مهربانی و حمایتگری شما را مشاهده کند.

همچنین خیلی مهم است که بچه‌ها شاهد مراقبت بزرگسالان از خودشان نیز باشند.

کتاب خواندن با کودک

شما تنها چیزی را می‌توانید به فرزندتان بدهید، که خودتان دارای آن هستید. پس به دنبال راهی باشید تا تا بتوانید برنامه‌ای بچینید که در آن لذت‌های شخصی، استراحت، و هر رفتاری که می‌خواهید طبق آن الگوی کودکتان باشید، گنجانده شود.

  • در مورد سلامت روان ، با متخصصان این زمینه صحبت کنید.

از آنجایی که سلامت روان پارامتری مهم در سلامت و بهزیستی کلی فرد است، خیلی مهم است که در ویزیت‌هایی که با پزشک متخصص اطفال خود دارید، در مورد سلامت روان کودکتان هم صحبت کنید.

والدین و مراقبین کودک باید بدانند رفتارها و مهارت‌های متناسب با سلامت روان در هر سنی کدام هستند، و در مورد هر آنچه که در این زمینه آنها را نگران می‌کند، گفتگو کنند. پرسش‌هایی که ممکن است برای والدین پیش بیایند عبارتند از:

  • مهارت‌های هیجانی و اجتماعی مناسبی که کودک من باید از خود نشان بدهد، کدامند؟
  • با بزرگ شدن فرزندم من باید شاهد چه تغییرات رفتاری و هیجانی باشم؟
  • آیا رفتارهای مهمی وجود دارد که من باید به پزشک متخصص اطلاع بدهم؟

اهمیت مشاوره

همچنین ذکر این نکته بسیار مهم است که والدین نباید سلامت روان خود را از یاد ببرند.

در مورد احساسات خودتان نیز صحبت کنید. برای مثال می‌توانید به متخصص اطفال خود گزارش دهید که: «من خواب خوبی ندارم، و به اندازه‌ای که تصور می‌کردم، خوشحال نیستم. می‌توانیم در رابطه با آن صحبت کنیم؟ من می‌خواهم مطمئن شوم که از سلامت لازم برای خودم و کودکم، برخوردار هستم».

 

این مطلب از سایت www.edc.org تهیه شده است.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۹:۵۷ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری هیجانی، بهداشت روان، سلامت روان، عزت نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *