بازی با نوپایان (از ۲۷ ماهگی تا ۳۰ ماهگی)

۱- بازی موش‌ها

بازی انگشت‌ها شیوه‌ی خوبی برای تکامل بخشیدن به زبان کودک و مهارت‌های کوچک حرکتی است.

  • دست‌هایتان را پشتتان نگه دارید. بازی زیر را با حرکت انگشت‌ها و خواندن شعر انجام دهید:

پنج تا موش کوچولو رفتن بیرون که بازی کنن (دست‌هایتان را جلوی خود بیاورید)، تمام راه دنبال غذا می‌گشتن (وانمود کنید که در دهانتان غذا می‌گذارید). یک دفعه گربه‌ی پشمالوی چاق و چلٌه اومد (دست‌هایتان را مثل پنجول نگه دارید)، و چهار موش کوچولو بدو بدو فرار کردن.

  • بازی را تکرار کنید و هربار از تعداد موش‌هایی که فرار می‌کنند، کم کنید.
  • وقتی که به یک موش کوچولو رسیدید، بگویید: «یک گربه‌ی پشمالوی چاق و چله آمد»، لحظه‌ای مکث کنید، سپس خیلی سریع بگویید: «موشه فرار کرد! حالا چی فکر می‌کنی!»
  • بازی با انگشت‌ها را تکرار کنید و کودکتان را تشویق کنید که حرکات را با شما انجام دهد.

کودک در آغوش مادر

آنچه تحقیقات می‌گویند: وقتی که طفل در محیطی غنی از کلمه‌ها بزرگ می‌شود، تعداد ارتباطات مغز او افزاش می‌یابد.

 

۲- پرنده‌ی کوچک من

اگر در حین خواندن این شعر، کودکتان را نزدیک خود نگه دارید، به این ترتیب احساس امنیت را در او افزایش خواهید داد.

  • شعر زیر را بخوانید و حرکت‌ها را انجام بدهید:

«اینجا یه لونه ست

که گرم و نرمه

پرنده کوچولوی من

می‌تونه راحت توش قایم بشه (دست‌هایتان را دور بدن کودکتان حلقه کنید و او را نزدیک خود نگه دارید).

اینجا یه لونه ست

که مخفی شده

پرنده کوچولوی من

می‌تونه آواز بخونه و بازی کنه (به کودکتان اسباب‌بازی بدهید).

اینجا یه لونه ستگ

گرم و نرم و دنج

که پرنده کوچولوی من

راحت می‌تونه بخوابه (کوچولویتان را به آرامی حرکت دهید و تظاهر به خوابیدن کنید).

فرزند در آغوش مادر

آنچه تحقیقات می‌گویند: وابستگی‌ها میان کودکان و پدر و مادرشان یا مراقبانشان از نظر زیستی ، یک رابطه‌ی عاطفی نزدیک ایجاد می‌کند.

 

۳- تکرار کردن

این بازی را با کودک دو ساله‌تان انجام دهید و آخرین کلمه‌ی هرجمله را سه بار تکرار کنید.

  • جمله‌های زیر نمونه‌هایی از این بازی است:

بستنی دوست داری.... داری.... داری....؟

بیا با اسباب‌بازی‌ها بازی کنیم... بازی کنیم.... بازی کنیم...

  • در حین گفتن کلمه‌ای که تکرار می‌شود، دفعه ی نخست، کلمه را تکیه ادا کنید.
  • کودک را تشویق کنید که از خودش جمله بسازد و آن را تکرار کند.

کتاب خواندن مادر برای فرزندانش

آنچه تحقیقات می‌گویند: کودکان با شنیدن مکرر کلمات، زبان می‌اموزند. سخن گفتن مهارتی مهم است؛ زیرا اولین سیستم ارتباطی محسوب می‌شود.

 

۴- تو هم می‌توانی؟

این بازی، مهارت‌های فکری و ارتباطی، همچنین تخیل کودکتان را تقویت می‌کند.

  • وانمود کنید که دارید از یک شیء تخیلی استفاده می‌کنید و به کودکتان بگویید که دارید چه کار می‌کنید.
  • برای مثال، وانمود کنید که شیر می‌نوشید.
  • بگویید: «دارم شیر می‌خورم.»
  • از کودک بپرسید: تو هم می‌تونی این کارو بکنی؟»
  • به انجام فعالیت‌های ساده‌ای که کودکتان می‌شناسد، نظیر کارهای زیر، ادامه دهید:
  • توپی را پرتاب کنید.
  • مسواک بزنید.
  • صورتتان را بشویید.
  • موهایتان را شانه بزنید.
  • پس از انجام یک کار خیالی، همیشه بپرسید: «تو هم می‌تونی این کارو بکنی؟»

آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان

آنچه تحقیقات می‌گویند: مغز در هیچ مرحله‌ی دیگری، به خوبی این دوران، نمی‌تواند این همه فعالیت را به این آسانی کنترل کند.

 

۵- جای خالی را پر کن

کودکان دو ساله با سرعتی بسیار زیاد زبان می‌آموزند. این بازی راه فوق‌العاده‌ای برای تقویت مهارت‌های زبانی و قوه‌ی تخیل است.

برای تقویت زبان کودک، روش‌های زیر را به کار ببرید.

  • داستانی بسازید که نام کودکتان در آن باشد. هربار که به نام کودک می‌رسید، به او اجازه دهید تا این کلمه را بگوید.
  • برای مثال: «روزی روزگاری دختر کوچولویی بود به نام.... (نام کودکتان). این دختر کوچولو که اسمش ... (نام کودکتان)... (بگذارید فرزندتان نام خود را بگوید) بود، به آشپزخانه رفت تا ناهار بخورد....»
  • ماجراهایی به قصه اضافه کنید تا فرزندتان را به گفتن کلمه‌های بیشتری تشویق بکند. «... (نام کودکتان) قفسه رو باز کرد و یکم .... برداشت.»
  • شما با توجه به وضعیت کودکتان، می‌توانید قصه‌ای ساده یا پیچیده، کوتاه یا بلند بسازید.

کودک در حال بوسیدن مادر

آنچه تحقیقات می‌گویند: حرف زدن با کودکتان بهترین شیوه‌ی تکامل بخشیدن به مهارت‌های زبانی آنهاست.

 

۶- چرخ‌های اتوبوس

این شعر را برای کودکتان بخوانید

  • این شعر را با هر آهنگی که می‌خواهید، بخوانید:

«چرخ‌های اتوبوس می‌چرخند و می‌چرخند (مشت‌هایتان را روی همدیگر بغلتانید)

می‌چرخند و می‌چرخند... می‌چرخند و می‌چرخند (به این کار ادامه دهید).

چرخ‌های اتوبوس می‌چرخند و می‌چرخند...

تو کل شهر می‌چرخند.

  • می‌توانید شعرهای دیگری هم بخوانید.

کودک در آغوش پدر

آنچه تحقیقات می‌گویند: موسیقی رشد مغز را به کمال می‌رساند، هوش چندگانه را افزایش می‌دهد و ارتباط بین پدر و مادر و کودک را آسان می‌سازد.

 

۷- حس بویایی

بازی کردن با میوه و گل به این شیوه، تجربه‌های حسی کودکتان را تقویت می‌کند.

  • سه چیز را که بوی متفاوتی دارند، انتخاب کنید. آسان‌ترین روش این است که با میوه‌ها و گل‌ها آغاز کنید. برای مثال، پرتقال و خیارشور و گل یاس بوی خوبی دارند.
  • به کودکتان بگویید که شما دو خرس هستید که دارید راه می‌روید.
  • بگویید: «خرس کوچولو، من بوی خیلی خوبی رو حس می‌کنم.»
  • وانمود کنید که پرتقالی را از درخت می‌چینید. پوستش را بکنید و بگذارید کودکتان آن را بو کند.
  • این کار را با دو چیز دیگری که انتخاب کرده‌اید، ادامه دهید.
  • بگویید: «خرس کوچولو، بیا رو چمن بشینیم و دوباره این چیزا رو بو کنیم.»
  • سرانجام به کوچولویتان بگویید: «دوست داری یکی از این چیزایی که بو کردیم رو بچشی؟»
  • وقتی که چشیدن را اضافه می‌کنید، تجربه‌ی حسی دیگری را معرفی کرده‌اید.

بچه‌ها و بوته هویج

آنچه تحقیقات می‌گویند:  بازی کردن با میوه و گل به این شیوه، تجربه‌های حسی کودکتان را تقویت می‌کند.

 

۸- خانه سازی

با دادن حیوانات یا ادمک‌های پلاستیکی به فرزندتان برای گذاشتن در ساختمان‌هایی که می‌سازد، این بازی را هیجان‌انگیزتر کنید.

  • با کودکتان همراه با مقدار زیادی بلوک خانه‌سازی کف زمین بنشینید.
  • با سه یا چهار بلوک یک ترکیب ساده بسازید.
  • اگر کودکتان به تنهایی شروع به ساختن ساختمانی نکرد، او را تشویق کنید که از شما تقلید کند.
  • اگر کودکتان علاقه‌مند است که ساختمان‌های پیچیده‌تری بسازد، بگذارید این کار را بکند.

بازی با خونه سازی

آنچه تحقیقات می‌گویند: مغز یک کودک دو ساله، دو برابر مغز یک دانشجو فعال است!

 

۹- در جست‌وجوی سنگ

این بازی لذت‌بخش، آگاهی در مورد طبیعت را افزایش می‌دهد.

  • یک روز را برای پیدا کردن سنگ همراه با کودکتان، تعیین کنید.
  • در مورد کاری که می‌خواهدی انجام دهید حرف بزنید و یک ظرف برای گذاشتن سنگ‌ها در آن، با خود بردارید.
  • به کودکتان بگویید که دنبال نوع خاصی سنگ می‌گردید؛ برای مثال «بیا یک سنگ کوچک پیدا کنیم» یا: «بیا یک سنگ صاف پیدا کنیم.»
  • می‌توانید دنبال سنگ‌های بزرگ، کوچک، ناصاف، صاف، سفید، قهوه‌ای و... بگردید.
  • وقتی که سنگ‌ها را پیدا کردید، آنها را به خانه ببرید و بشویید.
  • به سنگ‌ها با دقت نگاه کنید و در مورد منشأ آنها حرف بزنید.
  • اجازه بدهید کودک شما هم سنگ‌ها را جدا کند.

مادر به همراه کودک نوپا در طبیعت

آنچه تحقیقات میگویند: بررسی‌های جدید انجام شده روی مغز، آنچه را که بسیاری از پدران و مادران و مراقبان کودک طی سال‌ها تشخیص داده‌اند، تصریح می‌کند. یعنی: وابستگی‌های محبت‌آمیز بین کودکان و پدران و مادران و انگیزش مناسب، تأثیر عمده‌ای در رشد کودکان می‌گذارد.

 

۱۰- راه برو، بایست

این بازی به هماهنگی بین عضلات بزرگ کودکتان کمک خواهد کرد.

  • در حین راه رفتن، دست کودکتان را بگیرید و بگویید: «راه برو.... راه برو... راه برو.... بایست.
  • وقتی که می‌گویید: «بایست». متوقف شوید.
  • راه رفتن را با به جست و خیز کردن تغییر دهید: «بپر... بپر... بپر.... بایست.»
  • به تغییر حرکت ادامه دهید، اما همیشه با گفتن کلمه‌ی «بایست» متوقف شوید.
  • خواهید دید که کودکتان زمان دقیق متوقف شدن را خواهید فهمید.
  • سایر حرکت‌هایی را که می‌توانید امتحان کنید، عبارتند از: پریدن، شنا کردن، چرخیدن، دویدن، رژه رفتن.

کودک نوپا

آنچه تحقیقات می‌گویند: مهارت‌های بزرگ حرکتی، مهارت‌های کوچک حرکتی، مهارت‌های فکری، همه از طریق بازی کردن، آموخته می‌شوند. یادگیری این مهارت‌ها در حین بازی، به خوشحالی بیشتر بچه‌ها کمک می‌کند. بازی عبارت است از: آزمودن کارهای مختلف برای دریافت عملی بودن یا غیر عملی بودن آنها.

 

 

منبع این مطلب: کتاب "۱۴۰ بازی فکری با بچه‌ها، از تولد تا ۳ سالگی"

 

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۶:۱۲ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: آموزش، احساس امنیت، بازی، بازی با کودک نوپا، تجربه های حسی، تخیل، سرگرمی، مهارت های حرکتی، مهارت های حرکتی بزرگ، مهارت های حرکتی کوچک، مهارت های زبانی، موسیقی، کودک نوپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *