بازی‌هایی برای آموزش ارزش گذاشتن به خود، مجموعه‌ی دوم

پازل

این بازی حس همکاری و ارزشمند بودن را در افراد گروه تقويت می‌کند.

وسایل لازم:

شما به ۲ پوستر نیاز دارید. هر کدام از پوسترها را به قسمت‌های مساوی (مثلا ۸ قسمت) تقسیم کنید. پوستر اول را با حرف A نامگذاری کنید و پوستر دوم را با حرف B. همین طور بچه ها را به ۲ گروه مساوی تقسیم نمایید.

چگونگی انجام بازی:

قطعات پوستر را قاطی کنید و هر کدام را به دست یکی از بچه‌ها بدهید و بگویید که این برگه‌ها یک تصویر تکه تکه شده است و آنها بدون اینکه با هم صحبت کنند، باید بچه‌هایی را که قطعات مشابه قطعه‌ی آنها را در دست دارند، بیابند و با هم پوستر را تکمیل کنند. گروهی که زودتر تمام تکه‌ها را پیدا کند، برنده است.

بازی پازل

پیشنهاد:

این بازی به این خاطر جالب و هیجان انگیز است که هر دو گروه سعی دارند که زودتر شکل به هم ریخته را کامل کنند و این فرصت خوبی است تا بچه‌ها به طور تصادفی تبدیل یک گروه شوند. شما می‌توانید با تعداد بیشتری از بچه‌ها این بازی را انجام دهید که در این صورت به پوسترهای بیشتری نیاز خواهد بود.

 

سنگ، کاغذ، قیچی با دست و پا

این بازی یک شانس مساوی برای شروع بازی به هر کدام از بچه ها می‌دهد.

وسایل لازم:

به هیچ وسیله‌ایی نیاز نیست.

چگونگی انجام بازی:

یکی از بچه‌ها را انتخاب کنید. این بچه با بچه‌ی کناری شروع به بازی می‌کند. زمان شروع بازی را همه‌ی بچه ها یک صدا با شمردن ۱ تا ۳ اعلام می نمایند. سنگ (مشت دست است) کاغذ (کف دست) و قیچی (علامت V که با دو انگشت ساخته می شود) قانون برنده شدن این است که سنگ قیچی را می شکند، کاغذ به دور سنگ می‌پیچد و قیچی کاغذ را می برد. اگر هر ۲ نفر یک حرکت یکسان انجام دهند، باید دوباره شروع کنند. بچه‌ی برنده به سراغ بچه ی بعدی می‌رود، این بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا دوباره نوبت به نفر اول برسد.

بازی سنگ، کاغذ قیچی

پیشنهاد:

زمانی این بازی جالب‌تر می‌شود که از بچه‌ها بخواهید بایستند و این کار را با پایشان انجام بدهند. کاغذ (جفت کردن پاها کنار هم) قیچی (جدا کردن پاها از هم) و سنگ (خم کردن زانو). با شمارش گروه دو بازیکن به هوا بپرند و زمانی که پایشان به زمین رسید عمل سنگ یا کاغذ یا قیچی را انجام دهند.

 

آرزوهای جادویی

این بازی در بین گروه، فضایی شاد و حس خوبی ایجاد می‌کند. تصور کنید به دور از همه‌ی نگرانی‌ها می‌توانید لحظه‌ای شاد را برای خود به وجود آورید.

وسایل لازم:

چوب جادویی

چگونگی انجام بازی:

از بچه‌ها بخواهید که خودشان را انسانی با قدرت جادویی تصور کنند که قادر است آرزویی را برای هر کدام از افراد گروه برآورده کند. بچه ها را تشویق کنید که داوطلب شوند. چوب جادویی را به بچه‌ای که قرار است بازی را شروع کند، بدهید. او باید این جمله را کامل کند: «من آرزو می‌کنم که...............»

بازی آرزوهای جادویی

پیشنهاد

این بازی می‌تواند بچه‌ها را تشویق کند تا یک لیست از هدایایی که مایلند به دیگران بدهند تهیه کنند. آنها این احساس را در درونشان تجربه می‌کنند که آرزوی موفقیت و شاد بودن برای دیگران به چه صورت است و همین طور تمرکز بر روی افکار مثبت و خوشایند باعث می‌شود تا جَوی دوستانه و از نظر روانی سالم و پویا در میان گروه ایجاد شود.

این بازی مفرح، کودکانی را که معمولا در گروه منزوی هستند، به بازی با جمع دعوت می‌کند.

 

 

کنترل از راه دور

این بازی خودآگاهی را بالا می‌برد، چون بچه‌ها را ملزم می‌کند دقت کرده و طبق دستورالعمل، رفتار کنند.

وسایل مورد نیاز:

یک دستگاه کنترل از راه دور

چگونگی انجام بازی:

برای بچه‌ها توضیح دهید که شما یک کنترل از راه دور دارید و این کنترل دکمه‌هایی دارد که به این صورت کار می کند:

حرکت: حرکت رو به جلو با سرعت مطمئن (نرمال)

حرکت سریع: با سرعت حرکت کردن

عقب رفتن: عقب رفتن با احتیاط

حرکت آرام: با آهستگی حرکت کردن

ایست: پایان بازی

مکث: یک توقف کوتاه

از بچه‌ها درخواست کنید از دستورالعمل پیروی کنند.

بازی کنترل از راه دور

پیشنهاد:

با استفاده از کلید مکث و حرکت آهسته، شما می‎توانید شکل‌های حرکت را به ویژه در زمان‌هایی که بچه‌ها بیش از حد هیجان‌زده شده‌اند کنترل کنید و آنها را آرام نمایید.

گاهی به بچه ها اجازه دهید که کنترل در دست خودشان باشد. این تمرین باعث می شود که رفتار خودکنترلی در آنها تقویت گردد.

 

پادشاه یا ملکه کشور

این بازی باسیار مفرح است و ایحاد یک نگرش مثبت را در بچه‌ها تقویت می‌کند.

وسایل لازم:

یک تاج پلاستیکی یا کاغذی و یک طومار خالی

چگونگی انجام بازی:

به بچه‌ها بگویید که تصور کنند پادشاه یا ملکه‌ی یک کشور هستند و می‌توانند هر آنچه را که دوست دارند به صورت فرمان‌های شاهانه صادر کنند. حتی اگر فرمان‌ها مضحک به نظر برسند.

هدف این بازی تصورات و آرزوهای بچه‌ها و همین‌طور خلق لحظه‌ای شاد و مثبت است. ابتدا شما می‌توانید برای آنها چند مثال بزنید، مانند:

من ملکه‌ی این کشور هستم و دستور می‌دهم که همه‌ی خدمتکارانم هر یکشنبه لباس صورتی بپوشند و کلاه پشمی بگذارند.

من پادشاه این کشور هستم و دستور می‌دهم که همه‌ی خدمتکارانم صبحانه ماهی و مربا بخورند.

نوبت به هر بچه‌ای که رسید، باید تاج و طومار را به دستش بدهیم تا فرمانش را صادر کند.

بازی پادشاه یا ملکه کشور

پیشنهاد:

این بازی می‌تواند یک روز ساکت و کسل‌کننده را به روزی شاد تبدیل کند. اگر مایل باشید، می‌توانید این بازی را جدی‌تر کنید. به این شکل که بحثی جدی در مورد مسئولیت‌های واقعی یک پادشاه یا رئیس کشور به راه بیندازید و ببینید که هرکدام از بچه‌ها با آن مسئولیت‌ها به چه صورت برخورد می‌کنند.

 

چرخیدن بطری

این بازی هر کودک را تشویق می‌کند که بر خصوصیات مثبت خویش تمرکز کند. هر کودک باید یک خصوصیت مثبت خود را که معمولا گفتن آن برایش مشکل است، در جمع مطرح کند. اهمیت این بازی به این خاطر است که عزت نفس را بالا می‌برد. زیرا موجب می‌شود کودکان ویژگی‌های مثبت خود را تشخیص داده و آن را به دیگران اطلاع دهند.

وسایل لازم:

یک بطری پلاستیکی خالی

چگونگی انجام بازی:

بچه‌ها به صورت دایره می‌نشینند و شما بطری را در مرکز دایره می‌گردانید. سر یا گردن بطری به طرف هر بچه‌ای که ایستاد، او باید جمله‌ای مثبت و تأییدآمیز در مورد خودش بگوید و درباره‌ی آن برای گروه حرف بزند.

بازی چرخیدن بطری

پیشنهاد:

اگر فکر می‌کنید که این بازی به زمان طولانی نیاز دارد، می‌توانید از یک همکار کمک بگیرید و آنها را به ۲ گروه تقسیم کنید.

 

ناله‌های همیشگی

این بازی به بچه‌ها یاد می‌دهد که چگونه می‌توانند با اشخاص و اشیایی که دوست ندارند، سازگار شوند و همچنین به بلوغ فکری کودکان کمک می‌کند.

وسایل مورد نیاز:

یک جدول و یک خودکار

چگونگی انجام بازی:

از بچه‌ها بخواهید که به صورت بارش فکری هرآنچه را که دوست ندارند، نام ببرند. به‌طور مثال نام غذا، محل، شغل، شخص و غیره. همه را در یک جدول یادداشت کنید. از بچه‌ها بپرسید که برای حل آن چه پیشنهادی دارند. برای مثال: آن را در یک کیسه زباله بگذارند و به دور اندازند. آن را در باغچه‌ی خانه دفن کنند یا در دریا بیاندازند. بعد از بچه‌های دیگر بخواهید که به هرکدام از آن اظهارنظرها رأی موافق و مخالف دهند. یادتان باشد که نباید نظر بدهند. تنها بگویند که موافق یا مخالف هستند. این کار باعث می‌شود شما بدانید که گروه از چه چیزی بیشتر شکایت دارد.

بازی ناله های همیشگی

پیشنهاد:

می‌توانید از آنها بخواهید که شیوه‌های واقع‌بینانه‌تری را برای مقابله با این شکایت‌ها بیابند. گاهی اوقات برای حل آنها، تشویق، صداقت و خودکنترلی مورد نیاز است.

ممکن است بخواهید مسأله‌ای را که همه‌ی بچه‌های کلاس به آن علاقه‌مند هستند یا به اتفاق با آن مشکل دارند، مانند رقابت و زورگویی و یا چیزهای دیگر (چه با حس خوب، چه با حس بد) به بحث بگذارند. یادآور شوید که فقط باید احساسات خود را بازگو کنند و تنها از نگرانی خود حرف بزنند. نباید قضاوت کنند و به طور شخصی درگیر شوند. اگر کسی حرف جالبی در خصوص موضوع مورد بحث زد، می‌توانید آن را در جمع به بحث بگذارید. بعدا می‌توانید ملاقات‌های خصوصی نیز برای حل مشکل بین اعضا ترتیب دهید.

 

فعالیت‌ها و بازی‌های بیشتر:

آنچه که من به آن افتخار می‌کنم

تعدادی آجر مقوایی (کاغذی) درست کنید و به هرکدام از بچه‌ها یکی بدهید. از آنها بخواهید که اسم خود و یکی از کارهایی را که به آن  افتخار می‌کنند بر روی آن بنویسند. این کار خوب هرچیزی می‌تواند باشد: درس‌خوان بودن، خوب شنا کردن و یا یک عمل مهربانانه. از این آجرها برای ساختن یک خانه یا دیوار استفاده کنید.

 

پرچم من

به هرکدام از بچه‌ها یک تکه بزرگ مقوا بدهید و بگویید که برای خودشان یک پرچم بسازند. این پرچم می‌تواند 4 قسمت داشته باشد و هر قسمتش به موضوع متفاوتی اختصاص یابد.

خانواده‌ام، علاقه‌مندی‌هایم، کارهایی که در آن توانمندی دارم، غذای مورد علاقه‌ام.
به بچه‌ها بگویید که در مورد آن موضوع در هر قسمت می‌توانند هم نقاشی کنند و هم مطالب بنویسند.

 

ستاره‌هایی در آسمان شب

به هرکدام از بچه‌ها یک ستاره‌ی کاغذی بدهید. ستاره باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند هم اسم خود و هم یک جمله را بر روی آن بنویسند. از آنها بخواهید یک کار، یا موفقیت یا عمل خوبی را که در طول هفته انجام داده‌اند، روی ستاره بنویسند. این عمل می‌تواند مربوط به ورزش، رفتار و کارهایشان در طول هفته باشد. در آخر، همه‌ی ستاره‌ها را بر روی یک کاغذ بزرگ سیاه‌رنگ بچسبانید.

 

گالری نقاشی

بچه‌ها باید عکس یا تصویری از خودشان را نقاشی کنند و بعد آن را بر روی کاغذ بزرگ‌تری بچسبانند. از آنها بخواهید که جمله‌ای مثبت در مورد خودشان زیر آن بنویسند و بعد آن را به نمایش بگذارند.

 

اثر انگشت

بچه‌ها اثر انگشتانشان را بر روی یک کاغذ می‌گذارند و بعد می‌توانند مقایسه کنند که چطور اثر هر انگشت با دیگری متفاوت است.

بعد از بچه ها بخواهید اثر انگشت‌هایشان را به شکل اثر انگشتان دست و یا پای یک حیوان مورد علاقه‌شان در آورند.

بازی اثر انگشت

 

مشاهده‌ی مجموعه‌ی اول بازی‌ها

این مطلب از کتاب "۱۰۱ بازی برای افزایش عزت نفس" تهیه شده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب، اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۰۹:۱۸ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: احساس ارزشمند بودن، احساس خوب، بلوغ فکری، خصوصیات مثبت، خلاقیت، خود آگاهی، سازگاری، عزت نفس، فضای شاد، نگرش مثبت، همکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *