از تن آرامی یا Relaxation چه می دانیم؟ (۳)

در مطلب "از تن آرامی یا Relaxation چه می دانیم؟ (۱) و (۲)" در مورد دو روش تن آرامی یعن تمرین های بدنی و تمرکز بر فعالیت های موردعلاقه اطلاعاتی به دست آوردیم. در ادامه از روش آخر تن آرامی یعنی کنترل منظم تنفس و انتخاب مکانی مناسب برای آرام سازی صحبت خواهیم کرد.

کنترل منظم تنفس و انتخاب مکانی مناسب برای آرام سازی (تجسم آرامبخش)

زمان های بسیاری اتفاق می افتد که فرزندان ما دچار استرس می شوند و ما و آن ها دوست داریم تا کنترل خودمان را مجدداً به دست بیاوریم. روش کنترل تنفس می تواند به حفظ آرامش فرزندان ما در موقعیت های تنش زا بسیار کمک کند. این روش تن آرامی بسیار ساده است:

تنفس آرام

  • تنفس عمیق به آهستگی
  • حبس کردن تنفس برای مدت پنج ثانیه
  • رهاسازی نفس حبس شده
  • در حین تنفس می توان از گفتن کلمه ی "آرام، آرام" نیز استفاد کرد.

این روش را می توانیم برای مدت پنج بار در مواجهه با موقعیت های تنش زا مورد استفاده قرار دهیم. معمولاً بسیاری در کنار این روش استفاده از تجسم آرام‌بخش را نیز توصیه می کنند؛ تجسم آرامبخش به این دو صورت می تواند انجام بگیرد:

تجسم آرامبخش

روش اول.

  • از این روش معمولاً پس از ریلکسیشن تنفسی برای آرام کردن شلوغی ذهن و افکار منفی استفاده می شود. یکی از روش ها تصور موقعیتی آرامبخش و توصیف جزییات آن است و روش دیگر تصور رنگارنگ است.
  • به عنوان مثال از فرزندمان می خواهیم رنگی که به او بیش از هر رنگی حس آرامش می دهد را انتخاب کند؛ از او می خواهیم تصور کند با هر نفس عمیق، این رنگ را به درون بدنش می برد و با بازدم آرام (به طوری که صدای بازدم شنیده نشود) این رنگ به قسمت های مختلف بدن او می رود و به هر قسمتی که می رسد آن جا را آرام و ریلکس می کند.
  • این کار تا جایی ادامه می یابد که کل بدن فرزند ما از رنگ آرامش بخش پر شود.

روش دوم.

  • از فرزندان خود بخواهیم اتفاق یا مکانی را که به آن ها احساس آرامش می دهد را تصور کنند؛ آن ها باید این کار را در حالی انجام دهند (یا با انجام دهیم) که چشمان خود را بسته باشند.
  • کودکان ما باید بتوانند یک تصویر آرام کننده مثلاً دریا یا صدای جنگل یا هر چیزی که به آن ها آرامش می دهد را به صورت داستانی برای خود تصور کنند: به عنوان مثال: « فکر کن وارد یک محیط سبز شده ای، تا جایی که پاهایت را روی علف های تر می گذاری، آرام آرام جلو می روی، یک خانه ای روبه روی توست، در خانه باز می کنی. در خانه یک پنجره کوچک وجود دارد که در زیر آن یک بخاری قرار گرفته است؛ روی آن بخاری صدای .....». این داستان می تواند بسته به سن کودکان نیز متفاوت باشد. مهم است که والدین این داستان یا قصه را با صدایی ملایم و سرعتی آرام برای بچه ها بازگو کنند؛ می توان قبل از گفتن داستان آن را روی کاغذ نوشت تا بتوان آن را سریع تر حفظ کرد.
  • معمولاً تصور صدای طبیعت مثل صدای دریا، بو کشیدن بوهای خوش و حس گرمی آفتاب بر روی پوست و مو از اجزای اصلی داستان های مبتنی بر تن آرامی به روش تجسم آرامبخش هستند.
  • کودکان ما می توانند از این روش برای مواجهه با کارها و فعالیت های تنش زای خود بهره ببرند.

روش های تن آرامی بسیار زیاد و متنوع هستند؛ بنابراین می توان برای کسب آگاهی بیشتر از تن آرامی، تأثیرات و روش های آن به کتاب های زیر نیز رجوع کرد:

تن آرامی

کتاب در مورد تن آرامی

برای نوشتن این مطلب از منابع زیر کمک گرفتیم:

Stallard, P. (2005). A clinician’s guide to think good-feel good: Using CBT with children and young people. John Wiley & Sons
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercising-to-relax

با ما همراه باشید.
مرکز خدمات روانشناسی همپای کودک
hampayekoodak@
021-46013879
021-46046588

 

نوشته شده توسط همپای کودک در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۱۵:۲۶ | تعداد دیدگاه‌ها: ۰ دیدگاه | دسته‌بندی: بلاگ | برچسب‌ها: تجسم آرامبخش، تن آرامی، تکنیک های ریلکسیشن، ریلکسیشن، مدیریت استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *