توانایی توجه و تمرکز، علاوه بر عملکرد تحصیلی و آموزشی کودکان، نقشی اساسی در عملکرد­های روزمره‌ی آن­ها ایفا می­کند. توانایی حفظ توجه بر فعالیتی مشخص، با بالا رفتن سن کودک پیشرفت می­کند، و متناسب با آن انتظارات محیط آموزشی نیز از کودکان بالاتر می­رود. علاوه بر این، مهارت­های شناختی کودکان در مقاطع گوناگون زندگی نیز تأثیرگذار هستند. حافظه کودک در به یاد سپردن مفاهیم آموزشی نقش مهمی دارد، توانایی استدلال او در دروسی مانند ریاضیات نمایان می­شود، پردازش دیداری- فضایی در ساخت ماکت­ها و جهت­یابی او را یاری خواهد کرد؛ و مهارت­های حرکتی ظریف از زمانی که نخستین مداد را به دست می­گیرد نمود پیدا می­کنند.

کلاس‌های دقت و تمرکز به گونه‌ای طراحی شده­اند تا کودکان در کنار لذت بردن از فعالیت­های آموزشی، اهداف گوناگونی از قبیل تقویت توجه و تمرکز و توانمندی­‌های شناختی گوناگون را دنبال کنند. در روند این کلاس ، نقاط قوت و ضعف هر یک از فرزندانمان شناسایی شده و به آن‌ها رسیدگی می­شود، همچنین دامنه‌­ی توجه آن‌ها افزایش یافته و برای عملکرد بهتر در کارکرد های روزانه و آموزش رسمی آماده می­شوند. مهارت­های شناختی کودکان پیش از آغاز دوره مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشرفت آن­ها با توجه به حوزه‌­های مشخص شده در سنجش اولیه برنامه‌­ریزی می­گردد. تقویت مهارت های زیر، هدف اصلی دوره دقّت و تمرکز می­باشند:

  • ادراک دیداری شامل حافظه‌­ی دیداری، تمییز دیداری، توالی دیداری و تجسم دیداری-فضایی
  • ادارک شنیداری شامل حافظه‌­ی شنیداری، توالی شنیداری و حساسیت شنیداری
  • استدلال کمّی و سیال
  • سرعت عکس­العمل
  • مهارت های حرکتی ظریف و درشت

با ارزیابی دقیق مهارت‌های شناختی پیش از آغاز دوره، امکان بررسی اثرگذار آموزش‌ها و پیشرفت کودکان در پایان دوره، فراهم می‌گردد.